A szervezs s a Red Bull is dcgtt, Alonso az llovas
Blint 2010.11.01. 17:07

A Forma-1-ben mlt htvgn debtl Koreai Nagydjon a szervezk botladoztak, a bajnoki cmre plyz Red Bull Racing viszont pofra is esett, mikzben Fernando Alonso az ajndkba kapott gyzelme rvn prilis ta elszr vezet sszetettben. Kt fordulval a szezon vge eltt a bajnoki cmre tovbbra is ten eslyesek, de Alonso akr mr kt ht mlva hromszoros vilgbajnokk lphet el.
A dl-koreai szervezk nagy nehezen megkaptk a Nemzetkzi Automobil-szvetsg (FIA) engedlyt, gy vgl megrendezhettk az els Forma-1-es Koreai Nagydjat. Vasrnap, a futam tervezett rajtjnak idpontjban azonban az volt az ember rzse, hogy az FIA ezttal taln kiss feleltlen volt.
Az termszetesen akrmelyik j plyval elfordul, hogy egyes pontjain a rzkveket menet kzben mdostani kell. gy trtnt ez ezen a htvgn Jeonnamban is, ahol pntekrl szombatra virradra tbb kanyarban is t kellett alaktani a kerkvetket, mert azok tlsgosan megdobtk az autkat. A bokszutca bejratt viszont nem tudtk nhny ra alatt tszabni, pedig arra a rszre is rfrt volna az talakts. Mindenesetre az biztoss vlt, hogy napjaink legfoglalkoztatottabb plyatervez mrnke, Hermann Tilke valahogy mg mindig nem rzett r a bokszutck plyhoz csatolsra, ugyanis nem ez az els eset, hogy az ltala meglmodott plyk bokszutcba vezet szakasza, vagy a kijrata finoman szlva sem nyeri el a piltk tetszst. Koreban az utols kanyarhoz, egy belthatatlan jobbosba kerlt a bejrat, radsul egy balos trs is van a bevezet szakaszon, ezzel a kombincival a pnteki edzseken tbbeknek is meggylt a bajuk. A versenyen aztn szerencsre itt nem trtnt problma, de egy biztos, a 2011-es futamig ezt a rszt t kell ptenik a szervezknek.
A vadonatj aszfaltnak szrazon is minimlis tapadsa volt (tesztverseny lebonyoltsra mr nem volt id az F1-es futam eltt), amin tovbb rontott a vasrnapi es. A mezny tagjai a rajtrcsra val felsorakozs eltt kiprbltk mindkt bordzott gumit, de hamar egyrtelmv vlt, hogy csak esgumival rajtolhatnak el. A versenyirnyts 10 perccel ksbbre tolta a rajtot, majd hrom, biztonsgi aut mgtt megtett kr utn j hromnegyed rra lelltottk a futamot. Az es nem esett annyira, hogy ne lehetett volna elengedni a meznyt, de valami oknl fogva mgis a biztonsgosabb megoldst vlasztotta az irnyt testlet. Ezt hivatalosan nem indokoltk mg meg, de nyilvnvalan az tlagosnl is csszsabb aszfalt mellett plyabri szemlyzet felkszletlensge miatt dnthettek gy. Felmerl a krds, hogy az FIA hogyan adhat engedlyt egy olyan plynak (radsul a szoksos 90 nap helyett mindssze kt httel a nagydj eltt), amelyen esben nem lehet, nem mernek futamot rendezni. A knyszersznet, majd a biztonsgi auts fzisok miatt a futam vgl hromrsra nylt, s az utols krket mr naplemente utn, ers szrkletben (tbb versenyz szerint vakreplsben) tette meg a mezny, jabb knos pillanatokat okozva ezzel a szervezknek - s az FIA-nak.
 |
A szervezk mindent megprbltak, de k sem gondolhattk komolyan, hogy utcasepr autkkal felszrthatjk az aszfaltot |
Ezek mellett az mr szinte emltsre sem mlt, hogy a plyn mg szombaton is a hadsereg bevonsval csavaroztk a leltkra a szkeket vagy hogy a legkzelebbi reptr j 400 kilomterre van a plytl. A helyszni beszmolk szerint a csapattagokat s szerelket radsul cska motelekben szllsoltk el.
A verseny promtere, Jung Cso Csung mr elre prblta menteni a menthett, s mg az els edzs eltt bocsnatot krt a kellemetlensgekrt, s fogadkozott, jvre minden rendben lesz. Ezt el is hihetjk neki, hiszen a plya elkszlt, a jv vi futamig mr csak nhny egyb versennyel be kell jratniuk az infrastruktrt, a szervezst s a kiszolgl szemlyzetet, s akkor valban nem lesz problma. A plyn szguld autk htterben ltott daruk egybknt mg veken keresztl a koreai panorma rszesei maradnak, ugyanis a ring krnykn lv hatalmas terleteket mg beptik a szervezk. Idvel a koreai lehet az els olyan vrosi plya, amely a szoksos menetrenddel ellenttesen pl: a plya kr hzzk fel a vrost, s nem a vrosban jellik ki a plyt.
 |
Maga az aszfaltcsk egybknt jl vizsgzott, vonalvezetse alkalmas arra, hogy izgalmas csatkat vvjon rajta a Forma-1-es mezny, igaz, egyetlen, vizes aszfalton rendezett futam utn mg korai lenne vgleges vlemnyt formlni. A vasrnapi verseny azzal egytt is emlkezetes marad, hogy a mezny az 55 krs versenytvbl 24-et a biztonsgi aut mgtt tett meg. A kaotikuss vl futam legfbb esemnyeit idzzk fel kronolgiai sorrendben:
 |
- A versenyirnyts percekkel a magyar id szerint 8 rra tervezett rajt eltt bejelentette, hogy az es miatt a rajtot 10 perccel ksbbre toljk, s a mezny a biztonsgi aut mgl fog rajtolni.
- A piltk a biztonsgi aut mgtt elindultak, de a versenyirnyts a 3. kr vgn piros zszlval megszaktotta a futamot, a plya llapota alkalmatlan volt a versenyzsre.
- A versenyzk eleinte autikban lve vrakoztak, majd a legtbben kiszlltak s a bokszba stltak.
- Kzel hromnegyed rs knyszersznet s tancskozs utn a mezny jra nekildult a biztonsgi aut mgtt, a verseny teht a negyedik krrel folytatdott. Az es albbhagyott s a plya llapota minimlis mrtkben javult, de mg messze volt az idelistl.
- A 18. krt mr nllan kezdte meg a mezny, a biztonsgi aut killt, problma nlkl elrajtoltak a piltk.
- A 20. krben Webber hibzott, rhajtott a rzkre, amin megcsszott s a falnak koccant, majd mikzben keresztlcsszott a plyn, Rosberg eltallta a Red Bullt. Mindketten kiestek, a biztonsgi aut pedig ismt a plyra hajtott.
 |
- Ngy krrel ksbb ismt replrajtot vett a mezny, ezttal is problma nlkl.
- A 32. krben ismt a biztonsgi aut haladt az len, Buemi s Glock tkzse miatt kellett lelasstani a meznyt. A safety car ezttal is hrom krig maradt a plyn. Az j rajtnl ezttal sem trtnt baleset.
- Hrom rval az eredetileg tervezett rajt utn a mezny mr szrkletben fejezte be az 55. krt. Az utols 20 krben tbben is kiestek, de a biztonsgi autra mr nem volt szksg. Alonso nyerte az els Koreai Nagydjat.
sszekuszldott az lmezny
 |
A koreai futam a bajnoki csata szempontjbl is komoly fordulatot hozott. Ahogy azt idn a legtbb plyn megszokhattuk, Jeonnamban is a Red Bull auti voltak a leggyorsabbak, Sebastian Vettel idei kilencedik pole pozcijt is behzta szombaton, mell pedig csapattrsa, Mark Webber sorakozott fel a rajtrcsra. Mgjk Fernando Alonso s Lewis Hamilton kvalifiklta magt, vagyis a bajnoki csata els ngy helyezettje az els kt sorbl vrta a fentebb rszletezett, igencsak kompliklt rajtot.
A Red Bull formjt ltva megellegezhettnk nekik egy jabb kettsgyzelmet, de a ramaty krlmnyek, s a technikai sportok velejrja, a mszaki hiba egyttesen felhvta a figyelmet arra, hogy a Forma-1-ben rdemes a leintsig vrni az eredmnyhirdetssel. Mark Webber elkvetett egy apr hibt: rhajtott a vizes rzkre, megprdlt s mg Nico Rosberg is eltallta. A futamot bajnoki llovasknt kezd ausztrlon a knyszersznet alatt is ltszott, hogy a hta kzepre sem kvnja az ess futamot, s mintha ez a kis kzjtk kizkkentette volna, s nem koncentrlt elgg. Kiesse utn nem hibztatott senkit, s is a lassan elcspelt vl rkigazsgba kapaszkodott, mondvn mg mindig brmi megtrtnhet.
A gyzelem mg ekkor is simn kinzett a Red Bullnak, mert Vettel knnyedn tartotta els helyt Alonsk eltt. A Renault motor azonban nem brta a tempt (nyilvnvalan a biztonsgi aut mgtt megtett lass krk sem tettek jt neki), kilenc krrel a cl eltt csnyn elfstlt. A Red Bull-lal idn elszr fordult el az, hogy egyik piltjuk sem szerzett pontot.
 |
Vettelnek tzoltknt is helyt kellett llnia - a plyabrk fell a Red Bull porrghetett volna |
A csfos nullzs okozta fjdalmat tovbb nvelte, hogy gy Fernando Alonso nyert Lewis Hamilton eltt, vagyis Webber s Vettel kt legfbb rivlisa szerezte a legtbb pontot, s ezzel a tabelln is alaposan trajzoltk az erviszonyokat. A Ferrari spanyolja idei tdik futamgyzelmt nnepelhette, s mr ebben a rangsorban is ll az len. Figyelembe vve kirobban formjt, rutinjt s higgadt mentalitst, valamint azt, hogy 11 ponttal vezet Webber eltt, kijelenthetjk, hogy immron egyrtelmen az idei bajnoki cm elsszm vromnyosa, olyannyira, hogy akr mr a kvetkez futamon, Brazliban is bajnok lehet. Ennyire azonban mg ne szaladjunk elre.
 |
A vratlan fordulatok utn a futam eltt mg lesajnlt Hamilton is j eslyt kapott. Msodik helyvel kzelebb kerlt az els helyhez, persze 21 pontos htrnya mg gy is jelents. A brit vilgbajnok vgig amellett kardoskodott, hogy az tletidben is legyen verseny, s j esmenknt is ismerjk, ehhez kpest csaldst okozott azzal, amit a plyn eladott. Rgtn az els rajtnl bealudt, s Rosberg megelzte, onnantl kezdve pedig "csak" teljestette a tvot, s szmolta az elle kiesket. Egy komoly rontst is feljegyezhettnk a neve mell, az utols biztonsgi auts fzis utn elrontotta a clegyenes vgi kanyart, s emiatt Alonso visszaelzhette (a spanyol korbban az elszrt kerkcserje miatt esett vissza Hamilton mg). J adag szerencsvel azonban msodik lett, s br a Red Bull s a Ferrari is ersebb, mint a McLaren, de szmra mg gy is van ttje az utols kt futamnak.
Nem gy csapattrsnak, a vilgbajnoki cmvd Jenson Buttonnak, akinek immron 42 pont a htrnya Alonso mgtt, s mivel mr maximlisan is csak 50 pont szerezhet, t kivehetjk az eslyesek kzl. Fleg, hogy Martin Whitmarsh csapatfnk mr azon gondolkodik, hogy Hamilton mg rendeli a zr futamokra Buttont, aki korbban errl hallani sem akart. Hallani nyilvnvalan ezentl sem akar rla, de halovny teljestmnye miatt nem lesz ms vlasztsa.
Egybknt ugyanez a lehetsg - elsszm pilta kijellse - merlt fel a Red Bullnl is, ahol Vettel tmogatn Webbert a hajrban, vlheten Brazliban Christian Horner is sorrendet hirdet. Ha erre valban sor kerl, akkor kt olyan istll fog behdolni a csapatsorrendnek, amelyek korbban hangosan tiltakoztak a Ferrari ltal rgta alkalmazott hierarchia ellen. Ez is pikns hozadka lehet az idei vb-csatnak.
Kt ht mlva Brazliban akr bajnokavats is lehet, de az esemnyek eddigi hektikussgt figyelembe vve sokkal valsznbb, hogy majd csak a szezonzr Abu-Dzabi Nagydjon derl ki, kinek a neve kerl fel a vb-serlegre.
Mlt s jelen
1986-ban ngy klasszis harcolt a bajnoki cmrt. Estorilban szeptember 21-n Ayrton Senna (Lotus) - balrl jobbra -, Alain Prost (McLaren), Nigel Mansell (Williams) s Nelson Piquet (Williams) sszellt egy fnykp erejig. Az sszellts legendss tette az akkor kszlt fotkat.
Az 1986-os Portugl Nagydj eltt kszlt fot mintjra Koreban a mlt htvgn is egyms mell ltek a bokszutca faln az idei eslyesek. vek mlva taln Lewis Hamilton (McLaren), Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber (Red Bull), Jenson Button (McLaren) s Sebastian Vettel (Red Bull) 2010-es prharca is legenda lesz.
|