1983 - Szoros küzdelem a világbajnoki címért
Bálint 2008.01.04. 16:50
A Cosworth motorral szerelt autóval rajthoz álló csapatok számára csalódást jelentett az 1982-es évad. 1983-ban a turbó erőforrások kerültek előtérbe, a tizenöt futamból az évad során -mindössze három verseny kivételével- a turbók diadalmaskodtak.
Az évadnyitó versenyt ezúttal Rio de Janieroban rendezték, ahol a Brabham és a Williams csapatok a megfelelő box-taktikára alapoztak. Míg Piquet autója kifogástalanul üzemelt, Rosberg gépe kigyulladt, s a tűz megfékezését követően megpróbálták újraindítani. Mivel ez nem bizonyult sikeresnek, így a pilóta második helyezését törölték.
Prost a Renault korábbi évben használt modelljével állt rajthoz, amivel hetedikként haladt át a célvonalon. Nelson Piquet végül hazai közönsége előtt győzedelmeskedhetett.
Néhány héttel később az új autó debütálásakor a tizenegyedik lett, míg hazai futamán már a dobogó legmagasabb fokára is felállhatott. Egészen a Holland Nagydíjig igen megbízhatónak bizonyult a Prost-Renault "páros", mivel az addig megrendezésre került valamennyi futamon célba ért.
A Long Beach-en rendezett került Nyugat-Amerikai Nagydíjon Watson és Lauda a kiváló Michelin abroncsoknak köszönhetően kettős győzelmet szereztek a McLaren-Ford csapatnak. Mivel a pilóták a huszonkettedik, illetve a huszonharmadik rajtkockából vághattak neki a megmérettetésnek, a siker íze még édesebb volt.
Nem kellett sok idő ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon, hogy az 1983-as esztendőben turbó világbajnok fog születni.
Jean-Marie Balestre hosszas küzdelem árán végül véghez vitte tervét. A Formula-1-es autók új generációjának sima fenéklemezzel kellett rendelkeznie, míg a kanyarok sebességét is csökkentették, valamint az abroncskímélő vezetési mód is előtérbe került.
Az új határozatok értelmében, az autók fenékrészének a talajhoz viszonyított magsságát csökkenteni kellett, és betiltották az oldalsó vezetőszárny használatát, ami által a szívóhatások csökkentek; ennek következtében a turbófeltöltők használata, valamint a box-kiállások nélkülözhetetlenné váltak.
A versenyzők számára szokatlan volt a pilótafülkéből megnövelhető teljesítmény.
Monte Carlóban Keke Rosberg haladt át elsőként a célvonalon, akik az esős pálya ellenére Slick gumikkal kezdte meg a futamot, míg a turbós vetélytársak bordázott abroncsokkal közlekedtek.
Michele Alboretonak köszönhetően a Ford-Cosworth Detoritban ünnepelhette a 154. Formula-1-es futamgyőzelmét.
Detroitban Prost a nyolcadik helyen ért célba, így nem sikerült pontot szereznie. Az évad további megmérettetései kedvezően alakultak számra, s újabb három győzelemmel lett gazdagabb. Az 1983-as esztendőben a legsikeresebb autóversenyezőként emlegették.
A Zeltwegben megrendezésre került versenyt követően Prost 51 ponttal vezetett a világbajnokságban Nelson Piquet előtt, aki 37 ponttal rendelkezett. A Ferrari két francia versenyzője komoly küzdelmet folytatott egymás ellen. Patrick Tambay Gilles Villeneuve 27-es rajtszámú Ferrarijával Imoláéban megszerezte első égy egyetlen győzelmét az évadban.
Valószínűleg negatívan hatott a világbajnokságra, hogy Enzo Ferrari az évad közepén bejelentette, hogy az elkövetkezendő esztendőben Michele Alboretot igazolja, hogy 1973 óta újra olasz pilótája legyen a maranellói alakulatnak. Így biztos volt az is, hogy Tambay és Arnoux közül egyiküknek távoznia kell. A Német Nagydíjon Patrick Tambay az első rajtkockából vágott neki a futamnak, ám autója meghibásodott, így Hockenheimban René Arnoux diadalmaskodott, s a hátralévő versenyek során folyamatosan jobb eredmény ért el csapattársánál. A Kyalamiban megrendezésre került futamon jó esélyei voltak a világbajnok cím megszerzésére is.
A Holland Nagydíj augusztus 28-án vette kezdetét, amely váratlan fordulatot hozott. Lauda a fékek meghibásodása miatt idő előtt feladni kényszerült a küzdelmet. A mezőny élén Piquet állt, a Brabham-BMW volánjánál, míg Alain Prost csapattársával a második helyért folyatott küzdelmet. Amikor sikerült felzárkóznia, a Brabham és Renault alakulata számára is a boxkiállás volt soron. Prost a 42. körben támadni kezdete Piquet, amely során az egyik kanyar belső ívét választotta. Ennek eredményeként leszorította a brazil versenyzőt, azonban még ebben a körben ő is feladni kényszerült a küzdelmet. René Arnoux és Patrick Tambay így kettős győzelmet szereztek a Ferrarinak.
A világbajnokság így újra nyitottá vált, majd Monzában a "Professzor" ismét kiesett, mialatt Piquet második győzelmét ünnepelhette.
Az évad utolsó versenyein a bajor erőforrások igen erősnek bizonyultak. Brand Hatchben Piquet ismét felállhatott a dobogó legmagasabb fokára, míg Prost a második helyet szerezte meg Mansell előtt.
A szezonzáró futam előtt Prost előnye csupán kettő pont volt Piquetvel szemben, de még Arnoux is esélyes volt a végső győzelemre. Prost számára nem hozott szerencsét Dél-Afrika, mivel idő előtt feladni kényszerült a küzdelmet. Az, hogy végül Nelson Piquet avatták világbajnokká, egy nemzeti tragédia volt a franciák számára. Prost csalódottan szállt ki autójából, s eltűnt a Renault boxában. Mivel Arnoux a motor meghibásodása miatt szintén feladni kényszerült a küzdelmet, így Piquet számára a negyedik hely elegendő volt a világbajnoki cím megszerzésére.
|