Barcelonai tesztösszesítő
Bálint 2008.02.05. 15:47
A Forma-1-ben jelenleg egymást érik a tesztek, ami érthető is, hiszen közeledik a 2008-as szezonrajt, így a csapatok minden kínálkozó lehetőséget megragadnak az új négykerekűek fejlesztésére. A mezőny nagy része az elmúlt három napban Barcelonában tréningezett, ahol újabb tapasztalatokkal gazdagodtak a mérnöki csapatok.
A spanyolországi hétvégét a Ferrari és a Toyota ugyanazzal az indokkal hagyta ki, ugyanis mindkét csapat Bahreinre hangolt, ahol már ma megkezdték a "mulasztás" pótlását.
A Super Aguri is hiányzott Barcelonából, a kiscsapatra nehéz idők járnak mostanság, pillanatnyilag azonban az is kétséges, hogy a japán egyáltalán neki tudnak-e vágni a szezonnak.
A hiányzók után érdemes áttérni azokra, akik ott voltak Barcelonában. Mindenképpen az éltre kívánkozik a Williams, és nem azért, mert Nico Rosbergék olyan parádésan teljesítettek volna az FW30-assal. Sőt. A brit gárda japán pilótája, Kazuki Nakadzsima az első napon, pénteken csúnyán összetörte az autót, mivel annak első légterelője meghibásodott, és a japán elvesztette uralmát a versenygép felett. Az egyelőre egyfutamos sofőrnek nem esett baja, de ez az eset erőteljesen befolyásolta csapata felkészülését.
Ezek után ugyanis Rosberget is lehívták a pályáról, hogy tüzetesen átvizsgálják az ő autóját is. Az első indoklás szerint rögzítési probléma adódott az első szárnnyal, de feltehetően ennél azért jóval komolyabb a történet, hiszen a szombati próbálkozást követően vasárnap már pályára sem hajtottak a pilóták.
 |
Most aztán már tényleg essék szó azokról, akik érdemi munkát is végeztek Barcelonában. A Ferrari távollétében a címvédő vörösök legnagyobb riválisa, a McLaren amolyan papírforma "győzelmet" aratott pénteken, Lewis Hamilton magabiztosan verte a mezőnyt. Az eredmények az erősorrendről is kezdtek valós képet festeni (bár ezen korai fázisban ilyet kijelenteni még szentségtörésnek tűnhet), hiszen a csütörtökön bemutatott Renault-val Fernando Alonso 2., Robert Kubica a BMW Sauberrel pedig 3. lett. A 4. helyen végző Giancarlo Fisichella viszont gyorsan ráébresztett mindenkit, hogy egyelőre még csak tesztről van szó, hiszen a rutinos olasz élesben, normális időjárási körülmények közt egészen biztosan nem fog ennyire előkelő helyen szerepelni a Force India versenyautójával.
A szombati nap is alátámasztotta azon véleményeket, melyek szerint a teszteredményeket értékükön kell kezelni. Történt ugyanis, hogy a Toro Rosso két pilótája, Vettel és Bourdais az élen találta magát a nap végén. Ez is szokatlan dolog, még akkor is, ha feltehetően a két Sebestyén meglehetősen kevés üzemanyaggal autózott. A realitástól azért teljes mértékben nem rugaszkodott el a mezőny, bizonyítja ezt az is, hogy a McLaren, a BMW és a Renault közvetlenül Vettelék mögött végzett.
Némi meglepetést tartogatott az utolsó nap is, hiszen vasárnap Mark Webber nevével kezdődött az eredményeket összesítő táblázat. A papírforma alapján az élmezőnybe kívánkozó csapatok persze ezúttal is ott sorakoztak az ausztrál után, de ugyanúgy, ahogy a váratlan eredményeket sem szabad teljesen komolyan venni, úgy arra sincs garancia, hogy a többiek valóban reális tudásuknak megfelelően teljesítenek.
Ami a mennyiségi munkát illeti, a Toro Rosso párosa járt az élen, Vettel és Bourdais összesen 474 kört teljesített a 4627 méter hosszú pályán, ami összesen majd 2200 kilométert eredményez. A BMW, a Renault, a McLaren és a Red Bull sem maradt el sokkal az olaszoktól, utánuk viszont nagyobb a szakadék.
A Honda igazából egyelőre csak vergődik 2008-as modelljével, tehát ott sem a minőségi, sem a mennyiségi munka nem működik. A Force Indiának ilyen problémái nincsenek, de az "újoncok" így is közel feleannyi kilométerig jutottak, mint az éllovas Toro Rosso. A fentebb már vázolt okok miatt ezen lista alján a Williams foglalt helyet.
 |
A legszorgalmasabb pilótának Lewis Hamilton bizonyult az elmúlt három napban, ami különösen annak fényében érdekes, hogy a brit egy korábbi nyilatkozatában azt találta mondani, hogy idén már nincs szüksége annyi tesztre, mint az elmúlt évben...
Az elmúlt napokkal kapcsolatban azonban egy sajnálatos esetről is be kell számolni, amelyről feltehetően még sokat fogunk hallani a következő időszakban, Fernando Alonso vérmes szurkolói ugyanis kissé elvetették a sulykot. Amikor a bokszutcával szemben lévő főtribünre a McLarent ócsároló transzparenseket feszítettek ki, akkor az ember még semmi rosszra nem gondolt, hiszen jól tudjuk, a fanatikusok nem beszámíthatóak, ha kedvenceikről van szó.
Amikor azonban a wokingiak színes bőrű pilótájára, Lewis Hamiltonra tettek rasszista megjegyzéseket, akkor azzal valóságos lavinát indítottak el. Feltehetően az a néhány háborodott elméjű spanyol nem gondolt bele abba, hogy amikor kipingálta azt a lepedőt, sokkal messzebbre megy, minthogy fájdalmat okoz a célszemélynek. Azon kívül, hogy Hamilton nem tudja hová tenni a történteket, a spanyol futamok jövőjét is veszélybe sodorta az incidens, az FIA ugyanis nem tűri el a rasszizmust, amelynek valóban nincs helye a versenypályákon. Folytatás a következő napokban.
Összesített teszteredmények - Barcelona, 2008. február 01-03.:
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Kör |
feb. 01. |
feb.02. |
feb. 03.
|
1. |
Vettel |
Toro Rosso |
1:21.679 |
252 |
1:23.387 |
1:21.679 |
1:23.232 |
2. |
Bourdais |
Toro Rosso |
1:21.782 |
222 |
1:23.836 |
1:21.782 |
1:22.887 |
3. |
Hamilton |
McLaren |
1:22.135 |
254 |
1:22.263 |
1:22.135 |
1:22.459 |
4. |
Webber |
Red Bull |
1:22.385 |
192 |
1:23.547 |
1:23.020 |
1:22.385 |
5. |
Kovalainen |
McLaren |
1:22.422 |
137 |
- |
1:22.511 |
1:22.422 |
6. |
Kubica |
BMW |
1:22.492 |
238 |
1:22.983 |
1:22.833 |
1:22.492 |
7. |
Alonso |
Renault |
1:22.509 |
239 |
1:22.889 |
1:22.938 |
1:22.509 |
8. |
Heidfeld |
BMW |
1:22.874 |
225 |
1:23.270 |
1:23.070 |
1:22.874 |
9. |
Piquet |
Renault |
1:23.002 |
223 |
1:23.367 |
1:23.002 |
1:23.039 |
10. |
Fisichella |
Force India |
1:23.015 |
98 |
1:23.015 |
- |
- |
11. |
Coulthard |
Red Bull |
1:23.322 |
226 |
1:23.491 |
1:23.322 |
1:23.889 |
12. |
Rosberg |
Williams |
1:23.347 |
46 |
1:23.453 |
1:23.347 |
- |
13. |
Paffett |
McLaren |
1:23.349 |
45 |
1:23.349 |
- |
- |
14. |
Barrichello |
Honda |
1:23.795 |
137 |
1:24.125 |
- |
1:23.795 |
15. |
Sutil |
Force India |
1:23.800 |
86 |
- |
- |
1:23.800 |
16. |
Button |
Honda |
1:23.808 |
143 |
- |
1:23.959 |
1:23.808 |
17. |
Nakajima |
Williams |
1:23.948 |
75 |
1:23.955 |
1:23.948 |
- |
18. |
Liuzzi |
Force India |
1:24.263 |
61 |
- |
1:24.263 |
- |
19. |
Wurz |
Honda |
1:26.975 |
26 |
1:26.975 |
- |
- |
|
Pilóta |
Csapat |
Kör |
1. |
Hamilton |
McLaren |
254 |
2. |
Vettel |
Toro Rosso |
252 |
3. |
Alonso |
Renault |
239 |
4. |
Kubica |
BMW |
238 |
5. |
Coulthard |
Red Bull |
226 |
6. |
Heidfeld |
BMW |
225 |
7. |
Piquet |
Renault |
223 |
8. |
Bourdais |
Toro Rosso |
222 |
9. |
Webber |
Red Bull |
192 |
10. |
Button |
Honda |
143 |
11. |
Kovalainen |
McLaren |
137 |
12. |
Barrichello |
Honda |
137 |
13. |
Fisichella |
Force India |
98 |
14. |
Sutil |
Force India |
86 |
15. |
Nakajima |
Williams |
75 |
16. |
Liuzzi |
Force India |
61 |
17. |
Rosberg |
Williams |
46 |
18. |
Paffett |
McLaren |
45 |
19. |
Wurz |
Honda |
26 |
|
Csapat |
Kör |
1. |
Toro Rosso |
474 |
2. |
BMW |
463 |
3. |
Renault |
462 |
4. |
McLaren |
436 |
5. |
Red Bull |
418 |
6. |
Honda |
306 |
7. |
Force India |
245 |
8. |
Williams |
121 |
|