Furcsa szerzemnyek s Szato-siker Barcelonban
Blint 2008.11.17. 19:05
Barcelonban htf dleltt megkezddtt a 2009-es szezon eltti els kollektv tli teszt, amelyen volt ltvnyossg bven. A csapatok tbbsge ugyanis plyra vitte a jv vre sznt fejlesztseit, ismt elkerltek a slick gumik is, de nhny rgen ltott arc is feltnt a spanyol plya mellett, st, egy rali-vilgbajnok is aktv rszese volt az els napnak.
Egyedl a Toyota hagyja ki a barcelonai krzgetst, a japn mrka mr korbban jelezte, hogy decemberben Bahreinben kezdi meg a felkszlst a 2009-es szezonra.
A kilenc csapat pilti, akik ma lttak munkhoz Barcelonban, kellemes napos idben gyakorolhattak, a hmrsklet 17-18 fok krl tetztt, gy panaszra nem volt ok.
A nap sorn sszesen tizenht pilta hajtott ki a plyra, kzlk azonban mindssze hrman vettek rszt a 2008-as bajnoksgban is, nv szerint Robert Kubica, Nelsinho Piquet s Adrian Sutil.
 |
Loeb nem vallott szgyent, st! |
A tbbi autt tesztpiltk, llsukrt kzd feltrekv fiatalok, vagy ppen a Forma-1-bl korbban mr kikerl, m visszatrni vgy rutinosabb sofrk vezettk. St, a Red Bull Racing az tszrs rali-vilgbajnok Sbastien Loeb szemlyben egy "klssnek" adott lehetsget.
Nem csak a piltk, de az autk meznynek sszettele is roppant vltozatos volt htfn. A tbbsg bevetette a 2009-es szablyoknak megfelel aerodinamikai elemeket, a KERS-t s a slick gumikat is, illetve ezeknek minden lehetsges kombincijt.
A Toro Rosso pldul idn is hasznlt autjt kldte plyra, vagyis a kiscsapat technikja volt a legkiforrottabb, ami az eredmnyen is megltszott, ugyanis a 2009-es versenyzi lsre plyz Takuma Szato rte el a nap legjobb kridejt, hrom tizeddel verte vetlytrst, a fiatal Sbastien Buemit.
A kt Toro Rosso nem csak a gyorsasg tern, de a mennyisgi munkt tekintve is kiemelkedett a mai meznybl, Szato 121 krt tett meg, mg a svjci 117-nl llt meg. Az olasz istll nyilvnvalan nem fogja elkapkodni a dntst a piltakrdsben, de a htfi nap utn egyrtelmen Szato "vezet" a klnversenyben.
 |
Szatnak volt oka mosolyogni |
A nap harmadik leggyorsabb piltja Alexander Wurz lett a Honda nmileg mdostott RA108-as modelljvel. Az osztrk mgtt a McLaren tesztpiltja, Pedro de la Rosa vgzett, aki az oldals kis lgterel elemektl megfosztott MP4-23-ast terelgette szlvrosban. A msik ezstnyilat Gary Paffett vezette, a brit hatodik lett.
A Ferrari is szemmel jl lthat mdostsokon esett t a szezonzr Brazil Nagydj ta, a klsleg puritnabbak tn vrs versenygppel Luca Badoer tesztpilta az tdik helyen landolt. Az olaszok autjnak oldalszekrnynek fels rszn lgbemlk lthatak, melyek a KERS htsre szolglnak.
A nap legfurcsbb autjt a BMW Sauber kldte plyra. A nmet-svjci alakulat ugyanis F1.08-asra feltette a 2009-es kvetelmnyeknek megfelel els s hts szrnyat is, s a karosszrin sem volt lthat egyetlen, korbban jl megszokott kis lgterel lapt. A 7. helyen vgz Robert Kubica s a 10. Christian Klien autja sokkal inkbb hasonltott valamelyik kisebb formaauts szriban hasznlt ngykerekre, mintsem egy Forma-1-es autra.
 |
A Ferrari oldalszekrnyei jelentsen megvltoztak |
Jobb lesz azonban, ha megszokjuk a ltvnyt, hiszen elbb-utbb az sszes csapat hasonl autval fog dolgozni. Tudniillik a jv vi szablyok szerint a hts lgterelk az eddigieknl keskenyebbek s jval magasabbak lesznek, mg az els szrnyak kiszlesednek, s a pilta menet kzben is lltani tudja majd annak dlsszgt. A karosszrirl minden lgterel elemet el kell tvoltani, vagyis jvre biztosan nem lesznek az autkon klnbz szarvak, Dumb-flek s hasonlk.
A nyolcadik helyen az a Sbastien Loeb vgzett, aki letben msodik alkalommal lt Forma-1-es autban, s bizonyra mindenki jl tudja, hogy egybknt a rali-vilgbajnoksg (WRC) meznyt oktatja fllsban. A francia 82 krt tett meg a Red Bull Racing slick gumikkal elltott autjval (az energiaital mrka tmogatja a versenyzt), s vgl Szato legjobbjtl 1,740 msodperccel maradt (csak) el.
A Renault Nelsinho Piquet-t s a holland Giedo van der Gardt foglalkoztatta. Mindkt pilta sszetrte autjt, amelyen szintn megjelent nhny jts. Piquet kilencedik lett, az autt dlutn leamortizl holland 27 kr megttele utn viszont csak utols eltti, vagyis 16. pozciban zrt.
A Williams istll mr a mlt hten bemutatta 2009-es csomagjt, m ebbl ma csak a hts szrny kerlt fel az autra, amelyet Nico Hlkenberg vezetett. A 11. helyen zr nmet tesztpilta mgtt a kt Force Indit (Vitantonio Liuzzi s Adrian Sutil), valamint a msik ferraris tesztelt, Marc Gent rangsoroltk.
 |
Bruno Senna tesett a Forma-1-es tzkeresztsgen |
A Honda Wurz mellett kt ifj brazil titnnak adott tesztlehetsget ma. Dleltt Lucas di Grassi, dlutn Bruno Senna lhetett autba. A kt dl-amerikai idn a GP2-ben versengett egymssal, most viszont nagyobb a tt szmukra, hiszen nem elkpzelhetetlen, hogy valamelyikk versenyzi szerzdst kap a japn csapatnl 2009-re. Ehhez az els nap utn ktsgtelenl Senna ll kzelebb, de egy-egy teljes nap mg mindkettejknek rendelkezsre ll a bizonytsra.
A csapatok egyarnt hasznltk a bordzott s a slick gumikat is, st, a KERS (kinetikus energia-visszanyer rendszer) is bekerlt nhny autba, tbbek kzt a Ferrariba, a McLarenbe s a BMW Sauberbe is.
A hromnaposra tervezett teszt kedden folytatdik.
Teszteredmnyek, Barcelona - 2008.11.17.:
|
Pilta |
Nemz. |
Csapat |
Modell |
Krid |
Htrny |
Klnbsg
az elzhz |
Kr
|
1 |
T. Szato |
japn |
Toro Rosso |
STR3 |
1:20.763 |
-.--- |
-.--- |
121 |
2 |
S. Buemi |
svjci |
Toro Rosso |
STR3 |
1:21.071 |
+0.308 |
+0.308 |
117 |
3 |
A. Wurz |
osztrk |
Honda |
RA108 |
1:21.198 |
+0.435 |
+0.127 |
77 |
4 |
P. de la Rosa |
spanyol |
McLaren-Mercedes |
MP4-23 |
1:21.417 |
+0.654 |
+0.219 |
65 |
5 |
L. Badoer |
olasz |
Ferrari |
F2008K |
1:22.038 |
+1.275 |
+0.621 |
93 |
6 |
G. Paffett |
brit |
McLaren-Mercedes |
MP4-23 |
1:22.235 |
+1.472 |
+0.197 |
47 |
7 |
R. Kubica |
lengyel |
BMW Sauber |
F1.08 |
1:22.341 |
+1.578 |
+0.106 |
56 |
8 |
S. Loeb |
francia |
Red Bull Racing |
RB4 |
1:22.503 |
+1.740 |
+0.162 |
82 |
9 |
N. Piquet |
brazil |
Renault |
R28 |
1:22.560 |
+1.797 |
+0.057 |
80 |
10 |
C. Klien |
osztrk |
BMW Sauber |
F1.08 |
1:22.883 |
+2.120 |
+0.323 |
53 |
11 |
N.Hlkenberg |
nmet |
Williams |
FW30 |
1:23.467 |
+2.704 |
+0.584 |
116 |
12 |
V. Liuzzi |
olasz |
Force India |
VJM01 |
1:23.794 |
+3.031 |
+0.327 |
86 |
13 |
A. Sutil |
nmet |
Force India |
VJM01 |
1:23.832 |
+3.069 |
+0.038 |
88 |
14 |
M. Gen |
spanyol |
Ferrari |
F2008K |
1:24.117 |
+3.354 |
+0.285 |
32 |
15 |
B. Senna |
brazil |
Honda |
RA108 |
1:24.343 |
+3.580 |
+0.226 |
39 |
16 |
G. van der Garde |
holland |
Renault |
R28 |
1:24.908 |
+4.145 |
+0.565 |
27 |
17 |
L. di Grassi |
brazil |
Honda |
RA108 |
1:25.512 |
+4.749 |
+0.604 |
48 |
|