A téli szünet utáni első teszten úszott a mezőny
Bálint 2009.01.21. 14:55

Hétfőn a Forma-1-es élet központja egyértelműen Portimao volt, ahol a nemrégiben átadott Algarve Motor Parkban a 2009-es versenyautóját reggel bemutató Williams és Renault három másik istálló társaságában megkezdte az előttünk álló szezonra való felkészülést.
Az időjárás nem volt tekintettel a csonka mezőnyre, ugyanis szinte egész nap esett Portimao felett, igaz, a 15 fokos hőmérsékletre január közepén nem lehet panasz.
Portugáliában végül öt csapat állt munkába, a már említett Renault és a Williams mellett a Toro Rosso, a Toyota és a McLaren-Mercedes egy-egy pilótája rótta a köröket a vizes aszfalton.
A Ferrari Mugellóban tesztelt, és bár eredetileg az olaszok is Portugáliába készültek, végül a rossz időjárásra hivatkozva hazai földön maradtak (egyes források szerint a szabálytalan kipufogó tartotta távol a Ferrarit Portimaótól). Pechjükre azonban Kimi Räikkönen is elsősorban az esős gumikat koptathatta Mugellóban.
A többiek is igazoltan hiányoztak a 2009-es esztendő első hivatalos F1-es tesztjéről: a BMW Sauber kedden Valenciában mutatja be idei autóját és Kubicáék a spanyol pályán gyakorolnak a héten, az ex-Honda energiáit a vevőkeresés köti le, a Red Bull Racing pedig még nem készült el az új autóval, ahogyan a Force India sem.
 |
Portimaóban tehát ötfős mezőny gyűlt össze hétfőn reggel. Az előre borítékolható volt, hogy a legjobb időt Sébastien Buemi szállítja majd, aki immáron hivatalosan is a Toro Rosso versenyzője. A fiatal svájci ugyanis egy átmeneti autót vezethetett, míg mai ellenfelei már a 2009-es szezonra épített négykerekűikkel köröztek.
Az időeredmények egyébként sem túl sokatmondóak a tesztidőszak első napján, esőben pedig pláne nem, mindenestre az tény, hogy Buemi lett a leggyorsabb. Csak viszonyításként, Pedro de la Rosa - aki mai is vezetett - szombaton 1:28.719-et futott száraz aszfalton, míg ma az újonc Buemi legjobbja 1:41.528 lett.
Az új autót használók közül Pedro de la Rosa több szempontból is előnyben volt a többiekkel szemben, ugyanis ő már szombaton bejáratta a pénteken bemutatott McLaren MP4-24-est, ráadásul a pálya sem volt ismeretlen számára, hiszen már decemberben tesztelt Portugáliában. Nem feltétlenül ezeknek tudható be, de az időnként a tavalyi hátsó szrányat használó spanyol az esőben a második helyen fejezte be a napot.
A Renault és a Williams új autójára viszont az első méterek vártak, és bizonyára nem ilyen körülményeket álmodtak meg a shakedownra. A britek autóját Nico Hülkenberg vezette, aki rögtön az ebédszünet után a kavicságyban kötött ki. Nem sokkal később Nelsinho Piquet miatt is meg kellett szakítani az edzést, a renault-s brazil is kicsúszott. A mai debütánsok különmeccsét Hülkenberg nyerte, a német másodpercekkel gyorsabb volt, mint Piquet.
 |
A Williams a mezőnyben egyedüliként lendkerekes KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) használatát tervezi, ám az eszköz ma még nem került be az autóba. A Renault viszont már beépítette a KERS-t, és a beszámolók szerint probléma nélkül használta azt.
A leggyengébb idővel a múlt héten bemutatkozó, első köreit szombaton letudó Toyotát rangsorolták. A TF109-est a tesztpilóta Kobajasi Kamui vezette, akit kedden Jarno Trulli vált, az utolsó két napon pedig Timo Glock ül autóba.
Teszteredmények - Portimao, 2009. 01. 19.:
|
Pilóta |
Csapat |
Modell |
Köridő |
Hátrány |
Különbség
az előzőhöz |
Kör
|
1 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
STR3 |
1:41.528 |
-.--- |
-.--- |
65
|
2 |
P. de la Rosa |
McLaren |
MP4-24 |
1:46.076 |
+4.548 |
+4.548 |
28
|
3 |
N. Hülkenberg |
Williams |
FW31 |
1:46.335 |
+4.807 |
+0.259 |
28 |
4 |
N. Piquet |
Renault |
R29 |
1:48.907 |
+7.379 |
+2.572 |
33
|
5 |
K. Kobajasi |
Toyota |
TF109 |
1:50.989 |
+9.461 |
+2.082 |
46
|
|