Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: A tűzbiztos overall és a bukósisak szerepe |
Forma-1-kisokos: A tűzbiztos overall és a bukósisak szerepe
Bálint 2008.04.02. 16:14
Miután lezajlott a 2008-as szezon első két futama, van egy kis szusszanásnyi időnk, hiszen a Bahreini Nagydíjra majd csak két hét múlva kerül sor. Így itt a lehetőség, hogy folytassuk az idény előtt elindított Forma-1-kisokos című sorozatunkat.
Lángálló ruházat
Mint minden autósport versenyre szánt, úgy a Forma-1-ben használt bukósisakok is elsősorban a versenyző fejének megvédésére szolgál a külső behatások ellen. A többi biztonsági felszerelés ugyanilyen fontos, nem lehet semmilyen sorrendet felállítani ezek között (alapvetően az esetlegesen bekövetkező tűzesetek alkalmával biztosítanak menekülési időt a versenyző számára).
Szerencsére napjainkban már egyre ritkábban történik tűzeset a futamok során, ám nem szabad elfelejtenünk a például a 70-es éveket, mikor a versenyeken a tűzzel járó balesetek mindennaposak voltak, és a legtöbb esetben a versenyző súlyos sérülésével, vagy akár a halálával is végződtek. A mai szabványoknak megfelelő ruházat (overall), kesztyű, cipő és a teljes alsóruházat a maszkkal együtt speciális, lángálló anyagból készül annak érdekében, hogy tűz esetén a versenyzőnek menekülési és/vagy túlélési esélyt biztosítsanak addig, míg ki tud szállni az autóból vagy a pályabírók és a tűzoltók el nem oltják a lángokat.
A mai modern lángálló overallok nagyrészt egy aramid nevű anyagból készülnek, az ebből szőtt és az FIA által elfogadott anyagot NOMEX-nek hívják. A felhasznált anyagokat folyamatosan tesztelik és ellenőrzik nyílt gázláng segítségével. Az érvényben lévő szabvány szerint egy átlagos tűz esetén legalább 15 másodpercig lángállónak kell maradnia az overallnak, ezzel biztosítva időt a beavatkozásra, menekülésre. Ugyanakkor a lehető legkönnyebbnek és legvékonyabbnak is kell lenniük, hogy a versenyző könnyedén tudjon benne mozogni.
Alapvető szempont továbbá a szellőzés, hiszen egy szinte tisztán műanyagból készült öltözetnél is biztosítani kell, hogy a versenyző a fizikai megterhelés miatt elvesztett vizet el tudja párologtatni. A ruhán elhelyezett reklámok kizárólag ugyanebből az anyagból készülhetnek, a többrétegű ruhának csak a legkülső rétegére lehetnek rávarrva, továbbá a varrást magát is ilyen anyagból készült cérnával lehet elvégezni (a gyártók a megrendelés alapján már reklámokkal ellátva szállítják a ruhákat a csapatoknak).
A lángálló ruhák vállrészén két nagy pántot lehet látni, melyeknek egyszerűen biztonsági szerepük van. Kötelezően alkalmazandó szabály az autó tervezése és építése során, hogy az orvosi csapatnak a versenyzőt az ülésével együtt gyorsan és egyszerűen ki kell tudnia emelni az autóból (ezzel is minimalizálva a további sérülések keletkezésének veszélyét). Maga az ülés két ponton kerül rögzítésre a pilótafülkében, ezen rögzítések oldásához minden beavatkozó autóban található a megfelelő szerszám. A ruha vállán elhelyezett pántok elég erősek, hogy szükség esetén a pilótát az üléssel együtt ezeknél fogva kiemeljék az autóból.
A lángálló kesztyűt olyan könnyűre és vékonyra tervezik, amennyire csak lehetséges, hogy a vezető tökéletes fogást tudjon találni a kormánykeréken és ezáltal is ’érezze’ az autót. Ugyanez a szemlélet érvényes a cipők tervezésénél is, a vékony talp biztosítja a pilóta számára a tökéletes pedálkezelés lehetőségét. A cipők és a kesztyűk is a fent említett lángálló anyagból valamint bőrből készülnek. A ruházat alatt a versenyző egész testét lángálló alsóruházat fedi, kezdve a sisak alatt viselt maszktól egészen a zokniig.
A lángálló felszerelések hasznosságát kiválóan bizonyította Jos Verstappen (Benetton) 1994-es esete, mikor a versenyző és a szerelők is érintettek voltak egy hatalmas üzemanyagtűzben (lásd a videót), ami a tankolás során keletkezett. A felszereléseknek köszönhetően könnyű sérülésekkel megúszták az érintettek a látványos balesetet.
|