Kanadában is duplázott a McLaren, Hamilton nyert
Bálint 2010.06.21. 13:09

A gumik miatt időnként átláthatatlan káosz alakult ki a 2010-es Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, amely számtalan parázs csatát és McLaren-kettősgyőzelmet hozott. A futamot megnyerő Lewis Hamilton összetettben is az élre állt, a Red Bullok nem fértek fel a dobogóra.
Az idei nyolcadik futam, a Kanadai Nagydíj rajtja előtt mindenki a gumikról beszélt, hiszen idén először fordult elő az, hogy az élmezőnyből induló pilóták nem egyfajta keveréken rajtoltak, vagyis komoly taktikázás volt várható.
Erre az időjárás még rátett egy lapáttal, hiszen az elmúlt napokhoz képest jó tíz fokkal volt melegebb vasárnap Montrealban, a csúcshőmérséklet megközelítette a 30 fokot is. Ilyen nagy melegben a pilóták tehát a versenyen próbálhatták ki először a gumikat.
A futam aztán minden előzetes várakozást felülmúlt. A rajt sokkal simább volt, mint ahogyan arra a legtöbben számítottak, persze koccanások így is voltak. A start utáni első kör legnagyobb vesztesei Vitantonio Liuzzi és Felipe Massa voltak, ők ugyanis többször összekoccantak és végül egy-egy orrkúp-csere után a mezőny végéről folytathatták.
Az élen Lewis Hamilton megtartotta vezető helyét, és Sebastian Vettel is visszaverte Fernando Alonso próbálkozásait. A szuperlágy gumik a várakozásoknak megfelelően mindössze 6-8 kört bírtak ki, így akik ezzel rajtoltak - az élboly nagy része, a két Red Bull és Robert Kubica kivételével mindenki - nem sokkal a rajt után már mehettek is a bokszba.
 |
Hamilton a rajt után, majd a leintéskor is az élen állt |
Meglepő módon azonban a keményebb keverékek sem voltak sokkal strapabíróbbak, Kubica a 10. Webber a 14., Vettel a 15. körben hajtott be új szett gumiért.
Alonso a bokszban megelőzte Hamiltont - a Ferrari sokkal gyorsabban dolgozott -, a spanyol a következő kerékcserekor viszont ismét Hamilton mögé került, mert az egyik lekörözése nem volt éppen zökkenőmentes. Egyébként az egész futamra jellemző volt, hogy a lassú autók gyakran fennakadásokat okoztak.
A gumik a folytatásban jobban teljesítettek, hiszen az autók egyre könnyebbek lettek, ám a bokszutcában így is óriási volt a forgalom, a nagy hőségben gyorsan koptak az abroncsok, így a korábbi futamokon bevett gyakorlattal ellentétben mindenki legalább két kerékcserét kénytelen volt beiktatni vasárnap délutánjába. A különböző autókon különbözőképpen viselkedtek a gumik, így az eltérő módon időzített kerékcserék miatt időnként átláthatatlan volt a verseny aktuális sorrendje.
 |
Vettel és a Red Bull ezúttal lemaradt a dobogóról |
Mark Webber kemény keveréken kezdett és első kerékcseréje alkalmával is kemény gumikat kapott, és ugyan az élen állt, de nem tudott akkora előnyt kiautózni magának, hogy a hajrában a lágyabb gumikat megkapva is első maradhasson. Olyannyira nem, hogy amikor 20 körrel a leintés előtt szerelőihez hajtott, csak az ötödik helyre térhetett vissza, csapattársa, Sebastian Vettel mögé, onnan pedig már nem tudott feljebb kapaszkodni.
Webber kiválása után az élen Lewis Hamilton autózott, akit sokáig Fernando Alonso követett, viszont a spanyol nem vehette üldözőbe a McLarent, mivel a mögötte egyre jobban felgyorsuló Jenson Button elment mellette - szintén egy körülményeskedő lekörözendő pilóta, Karun Chandhok közreműködésével.
A két McLaren egyértelműen kiemelkedett a mezőnyből Kanadában, ugyanis Button Alonsót is hamar faképnél hagyta az előzés után, újabb kettős sikerük (két hete Törökországban is ebben a sorrendben értek célba) teljesen megérdemelt volt.
Alonso sem lehet elégedetlen a harmadik helyével, hiszen többször elmondta az elmúlt napokban, hogy az igazán ütőképes, átdolgozott Ferrarit majd csak a következő fordulóban, Valenciában vetik be.
 |
Alonso biztosan nem boldoga harmadik hellyel, ugyanis mindkét McLaren feltartás miatt előzhette meg |
A két Red Bull Racing ezúttal lemaradt a dobogóról, Vettel negyedik, Webber ötödik lett, a bajnokság szempontjából tehát ők is értékes pontokat szereztek Montrealban. A futam végén kiderült az is, hogy a lágyabb gumival rajtolók választották a jó taktikát, mindhárom dobogós a puhább keverékkel kezdett.
Nico Rosberg hatodik lett a Mercedesszel, míg csapattársa, Michael Schumacher csak 11. lett úgy, hogy az utolsó körökben hárman is megelőzték - a német rekordbajnok abroncsai nyilvánvalóan teljesen elkoptak a hajrára, és autója egyébként sem volt éppen acélos.
Schumacherrel szemben az egyik előzést a remek napot kifogó Sébastien Buemi mutatta be - a svájci még vezetett is a versenyben egy rövid ideig -, aki végül nyolcadik lett a Toro Rossóval Robert Kubica (Renault) mögött.
A Force India mindkét pilótája pontot szerzett, ami nem kis dolog, figyelembe véve, hogy Liuzzi a rajt utáni koccanása miatt eleve alaposan visszaesett, és Adrian Sutilnak is kemény akciókban volt része, ahol ő sem kímélte autóját.
A nagy keveredésben és a kemény csaták során a versenyfelügyelők sem unatkoztak. Az erre a hétvégére a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldival kiegészülő testület Vitalij Petrovot kétszer is bokszutca áthajtásos büntetéssel sújtotta (kiugrott a rajtnál, majd nekiment Pedro de la Rosának), de ugyanígy büntette a bokszutcában a megengedettnél gyorsabban közlekedő williamses Nico Hülkenberget is.
Petrov csapattársa, Robert Kubica is számíthat valamiféle megrovásra, egyszer ugyanis veszélyes módon hajtott be a bokszutcába: a jobbra kanyarodni készülő Sutilt éppen jobbról kerülte meg, hogy fékezés nélkül kihajthasson szerelőihez.
A 2010-es világbajnokság küzdelmei két hét múlva Valenciában, az Európa Nagydíjjal folytatódnak.
Kanadai Nagydíj
2010. június 13. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1ó33:53.456 |
25.0 pont |
2. |
 |
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 2.254 |
18.0 pont |
3. |
 |
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 9.214 |
15.0 pont |
4. |
 |
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 37.817 |
12.0 pont |
5. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 39.291 |
10.0 pont |
6. |
 |
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 56.084 |
8.0 pont |
7. |
 |
Robert Kubica
[Renault] |
+ 57.300 |
6.0 pont |
8. |
 |
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
4.0 pont |
9. |
 |
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
+ 1 kör |
2.0 pont |
10. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 1 kör |
1.0 pont |
11. |
 |
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 1 kör |
|
12. |
 |
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
13. |
 |
Nico Hülkenberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
14. |
 |
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1 kör |
|
15. |
 |
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 1 kör |
|
16. |
 |
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 2 kör |
|
17. |
 |
Vitalij Petrov
[Renault] |
+ 2 kör |
|
18. |
 |
Karun Chandhok
[Hispania Racing] |
+ 4 kör |
|
19. |
 |
Lucas di Grassi
[Virgin] |
+ 5 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Robert Kubica
[Renault] |
1:16.972 (67. kör) |
|
Kiesők |
20. |
 |
Timo Glock
[Virgin] |
50. kör |
|
21. |
 |
Jarno Trulli
[Lotus] |
43. kör |
|
22. |
 |
Pedro de la Rosa
[BMW Sauber] |
31. kör |
|
23. |
 |
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
14. kör |
|
24. |
 |
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
2. kör |
|
|