A Red Bullosok uralták Barcelonát, Vettel zárt az élen
Bálint 2008.11.19. 21:31
Barcelonában kedden folytatódott az F1-es csapatok első téli kollektív tesztje, amelyen természetesen ezúttal is már leginkább a 2009-es idényre való felkészülés jegyében telt a munka. A második napon is több csapat próbálgatta jövő évre szánt fejlesztéseit, a legjobb időt pedig Sebastian Vettel jegyezte a Red Bull Racinggel.
Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a Toyota nem utazott Spanyolországba, a japán csapat ugyanis csak decemberben kezdi a munkát.
A második napon egyébként már nem volt túlságosan barátságos idő a katalán pálya térségében, a levegő hőmérséklete ugyanis alig érte el a tíz fokot, míg az aszfalt csak tizenhét fokra melegedett fel. Eső azonban szerencsére nem esett.
Kilenc csapat 16 pilótája dolgozott tehát a pályán, közülük a BMW Sauberesek voltak azok, akik már a 2009-es szezonra szánt autóval, vagy legalábbis ahhoz leginkább hasonlító versenygéppel rótták a köröket, amelyek a jövőre életbe lépő új szabályok miatt jócskán eltértek a 2008-astól.
A négykerekűekre felkerültek a slickek, volt, aki már a KERS-t is bevetette, és persze többen mentek az új aerodinamikai szabályoknak megfelelően átépített autókkal is, illetve előbbieket a lehető legkülönbözőbb módokon keverték. Az aszfaltcsíkra kigurult versenyzők közül pedig ezúttal azok voltak többségben, akik rajthoz álltak valamelyik csapatnál az idei világbajnoki sorozatban.
 |
De la Rosa ma már a Force Indiánál tesztelt |
A keddi tesztnap legnagyobb meglepetése azonban mindenképpen az volt, hogy a McLaren-Mercedes tesztpilótája, Pedro de la Rosa átült a Force India egyik, még Ferrari motorral felszerelt versenygépébe, sőt, a spanyol szerdán is az indiaiaknál vezet majd. A 37 éves versenyző és munkaadója szerint ennek nincs túl nagy jelentősége, könnyen meglehet azonban, hogy a két csapat között létrejött megállapodás szerint a spanyol végül jövőre versenyzői szerződést kap az indiai alakulattól. De la Rosa végül ugyan csak az utolsó helyen zárt kedden, eredménye jobb volt annál, mint amit hétfőn Vitantonio Liuzzi és Adrian Sutil ért el. Utóbbi azonban kedden is lehetőséget kapott, és a középmezőnyben zárt kilencedik legjobb idejének köszönhetően.
Az élen viszont a Red Bull Racinghez a 2008-as szezon után érkező Sebastian Vettel végzett, az energiaital-gyárosoknál a német pilóta az idei versenygéppel körözött, bár az RB4-esre felkerültek a slickek is. Az egyszeres futamgyőztes német egyébként úgy zárt az élen, hogy délelőtt egy kört sem tudott megtenni, autója ugyanis már az installációs kör után megadta magát, így Vettel csak délután kezdhetett hozzá a munkához. Az RB4-es lángra kapott, amint a német visszatért a bokszutcába. A pilóta végül egyedüliként tudott 1 perc 20 másodperc alatt megtenni egy kört a barcelonai aszfaltcsíkon.
 |
Kedden Bourdais is munkába állt |
Vettel mögött a másodiktól negyedikig tartó pozíciót a Toro Rossónál 2009-es versenyzői szerződésért harcoló pilótát szerezték meg, élükön a hétfői leggyorsabb Szato Takumával, aki kedden is szinte egész nap az élen állt. A japán mögött mindössze tizenhét ezreddel elmaradva lett harmadik Vettel 2008-as csapattársa, Sébastien Bourdais, aki csak a délután második felében kapcsolódott be a munkába. Sébastien Bueminek pedig ezúttal be kellett érnie a negyedik hellyel. A faenzaiak azonban még nem a jövő évi szabályoknak megfelelő technikát adták a versenyzőknek.
Mivel de la Rosa tehát a Force Indiánál tesztelt kedden, a McLarennél csak Gary Paffett dolgozott, aki az MP4-23-as módosított változatát, benne a KERS-sel (kinetikus energia-visszanyerő rendszer), vitte pályára. Miután azonban olajszivárgást észlelt a csapat, Paffett elővigyázatosságból átült a KERS nélküli versenygépbe, és végül ötödikként fejezte be a gyakorlást.
A BMW Sauber autója már hétfőn is óriási feltűnést keltett, a hinwiliek ugyanis feltették a jövő évre tervezett első és hátsó szárnyat is. A Robert Kubica által kezelt versenygépbe mindemellett már a KERS is beépítésre került, a lengyel pedig ezzel az autóval érte el kedden a 6. legjobb eredményt. A BMW Saubernél a második napon Nick Heidfeld is lehetőséget kapott, aki szintén az F1.08-as téli teszteken használt változatát vezethette, a német pilóta azonban csak két társát tudta megelőzni, és a 14. helyen zárt.
A Williamsnél ma Nico Rosberg állt munkába, akinek autóján, csakúgy, mint a nyitó napon Nico Hülkenberg esetében, csak a hátsó szárny volt a 2009-es előírásoknak megfelelő, vagyis a grove-i gárda egyelőre vár az egy héttel korábban már bemutatott első vezetőszárny tesztelésével. Rosberg végül Kubica mögött mindössze négy (!) ezreddel elmaradva szerezte meg a hetedik helyet.
 |
Rosberg az új hátsó szárnyat és a slickeket tesztelte |
A Hondánál a tesztpilóta Alexander Wurzot a gyakorlás második napján Jenson Button váltotta fel, aki ugyancsak a 2008-as autó átdolgozott változatát vitte pályára. A brit a nap végén a 8. legjobb időt jegyezte, és tőle mindössze fél másodperccel maradt el a 2009-es versenyzői szerződésre hajtó Lucas di Grassi. A Honda a fiatal brazil autójára is feltette a jövő évi első vezetőszárnyat, és természetesen a slickek sem maradtak el. Di Grassi neve mellé végül a 10. legjobb idő került, és számára ezzel véget is ért a barcelonai teszt, a záró napon ugyanis Bruno Senna veszi át tőle a kormányt.
A Renault-nál Nelsinho Piquet hétfőhöz hasonlóan ezúttal is Giedo van der Gardéval rótta a köröket a barcelonai aszfaltcsíkon, és mindketten arra koncentráltak, hogy adatokat gyűjtsenek a Bridgestone sima futófelületű abroncsairól. A brazil pilóta végül a 11. helyen landolt, míg holland kollégája csak de la Rosát tudta megelőzni.
A Ferrarinál kedden is a tesztpilóták kaptak lehetőséget, és kettejük közül Luca Badoer érte el a jobb eredményt, az olasz a 12. legjobb időt futotta. Badoer ment körbe ugyanakkor a legtöbbször a pályán, a pilóta ugyanis 127 körnél fejezte be a gyakorlást a 2008-as autó téli tesztekre átdolgozott első változatával. A másik F2008K kódjelű versenygépet Marc Gené irányította az olasz istállónál, aki közvetlenül kollégája mögött zárt a 13. pozícióban. A maranellóiak kedden főképp a motor és a váltó megbízhatóságával kapcsolatos munkákra helyezték a hangsúlyt, de Gené különböző beállításokat is tesztelt.
A 2008-as szezon utáni első kollektív teszt szerdán folytatódik és ér is véget Barcelonában.
Teszteredmények, Barcelona, 2. nap - 2008.11.18.:
|
Pilóta |
Nemz. |
Csapat |
Modell |
Köridő |
Hátrány |
Különbség
az előzőhöz |
Kör
|
1 |
S. Vettel |
német |
Red Bull Racing |
RB4 |
1:19.751 |
-.--- |
-.--- |
70 |
2 |
T. Szato |
japán |
Toro Rosso |
STR3 |
1:20.017 |
+0.266 |
+0.266 |
79 |
3 |
S. Bourdais |
francia |
Toro Rosso |
STR3 |
1:20.034 |
+0.283 |
+0.017 |
48 |
4 |
S. Buemi |
svájci |
Toro Rosso |
STR3 |
1:20.223 |
+0.472 |
+0.189 |
99 |
5 |
G. Paffett |
brit |
McLaren |
MP4-23K |
1:21.340 |
+1.589 |
+1.117 |
70 |
6 |
R. Kubica |
lengyel |
BMW Sauber |
F1.08B |
1:21.521 |
+1.770 |
+0.181 |
76 |
7 |
N. Rosberg |
német |
Williams |
FW30 |
1:21.525 |
+1.774 |
+0.004 |
113 |
8 |
J. Button |
brit |
Honda |
RA108 |
1:21.770 |
+2.019 |
+0.245 |
110 |
9 |
A. Sutil |
német |
Force India |
VJM01 |
1:22.073 |
+2.322 |
+0.303 |
58 |
10 |
L. di Grassi |
brazil |
Honda |
RA108 |
1:22.283 |
+2.532 |
+0.210 |
100 |
11 |
N. Piquet |
brazil |
Renault |
R28 |
1:22.348 |
+2.597 |
+0.065 |
85 |
12 |
L. Badoer |
olasz |
Ferrari |
F2008K |
1:22.425 |
+2.674 |
+0.077 |
127 |
13 |
M. Gené |
spanyol |
Ferrari |
F2008K |
1:22.772 |
+3.021 |
+0.347 |
31 |
14 |
N. Heidfeld |
német |
BMW Sauber |
F1.08B |
1:22.945 |
+3.194 |
+0.173 |
81 |
15 |
van der Garde |
holland |
Renault |
R28 |
1:23.250 |
+3.499 |
+0.305 |
37 |
16 |
P. de la Rosa |
spanyol |
Force India |
VJM01 |
1:23.499 |
+3.748 |
+0.249 |
86 |
|