Vettel nyert Szuzukában, Webber továbbra is az élen
Bálint 2010.10.11. 15:11
A két Red Bull megállíthatatlan volt a Japán Nagydíjon, és Sebastian Vettel vezetésével megszerezték idei harmadik kettős győzelmüket. A 2. helyen célba érő Mark Webber növelte előnyét az egyéni pontversenyben. A dobogó 3. fokára Fernando Alonso állhatott fel. Mögöttük a két McLaren ért célba.
Vasárnapra kiderült az ég a szuzukai pálya felett, így ahogy magyar idő szerint hajnali 3 órakor az időmérő edzést, úgy reggel 8-kor a futamot is száraz pályán, napsütésben kezdhették meg a versenyzők.
Mivel az időmérő edzés vége és a verseny kezdete között mindössze négy óra állt a csapatok rendelkezésére, hogy felkészítsék az autókat, így az öt bajnokaspiránsnak a kvalifikáción ezúttal nemcsak a gyorsaságra kellett ügyelnie, de a biztonságra is, hiszen ha valamelyikük hajnalban összetörte volna az autóját, annak a versenyen való indulása is komoly veszélybe kerülhetett volna.
Azonban az egyéni pontverseny első öt helyén álló pilóta mindegyike kiválóan vette az időmérőn az akadályt, mindannyian előkelő pozícióba kvalifikálták magukat a rajtrácsra (a legrosszabb helyzetből a váltócseréje miatt a 8. helyre hátrasorolt Lewis Hamilton várhatta a startot), ami izgalmas csatát ígért a versenyre, Red Bull-fölény ide vagy oda.
Bár a kvalifikáción még mindenki épségben túljutott, a verseny rajtrácsra vezető körén már nem: Lucas di Grassi már a rajt előtt csúnyán összetörte a Virgint, így a Japán Nagydíj 23 versenyző részvételével kezdődött meg.
|
A rajtnál Petrov (jobbra) balesete borzolta a kedélyeket |
A rajt sem maradt áldozatok nélkül: Vitalij Petrov (Renault), Vitantonio Liuzzi (Force India), Nico Hülkenberg (Williams) és Felipe Massa (Ferrari) számára is pillanatok alatt véget ért a verseny. A pálya szélén maradó roncsok miatt egyből a pályára hajtott a biztonsági autó, így a mezőny átmenetileg Bernd Mayländer mögött folytathatta a körözést.
Az élmezőnyből mindenki épségben eljött a rajtból, ám a sorrend több helyütt is változott. Robert Kubica (Renault) átugrotta Mark Webbert (Red Bull Racing), Jenson Button (McLaren-Mercedes) az első kanyarba még Fernando Alonso (Ferrari) előtt fordult be, ám onnan a spanyol határozott manőverének köszönhetően már újra eredeti rajtpozíciójában, az 5. helyen fordult ki, a kétszeres világbajnok így maradt negyedik. Hamilton a 8.-ról a 6. helyre lopakodott fel a rajtnál.
Kubica nem örülhetett sokáig Webber megelőzésének, ugyanis a biztonsági autó mögött haladva egyszer csak valahol elvesztette jobb hátsó kerekét, és kénytelen volt a pálya szélén leparkolni autóját. A Renault mindkét pilótája számára igen hamar véget ért tehát a Japán Nagydíj.
A biztonsági autó mögött Kubica kiesésével Sebastian Vettel (Red Bull Racing), Webber, Alonso, Button, Hamilton sorrend alakult ki az élmezőnyben, vagyis immár az öt világbajnoki aspiráns várhatta a legkedvezőbb helyzetből a verseny érdemleges kezdetét. A 6. kör végén a safety car végre szabad utat engedett a versenyzőknek, akik innentől tehát versenytempóban folytathatták a körözést.
Az újraindítást követő első körben a hétszeres világbajnok Michael Schumacher (Mercedes GP) megelőzte egykori ferraris csapattársát, Rubens Barrichellót (Williams), ezzel feljött a 6. helyre. Néhány körrel később a hazai szurkolói előtt versenyző, és szemlátomást lelkes Kobajasi Kamui (Sauber) került egy bátor manőverrel Jaime Alguersuari (Toro Rosso) elé, ezzel a pontszerző, 10. helyre zárkózott fel, majd nem sokkal később Adrian Sutilt (Force India) is bravúrosan maga mögé gyűrte.
|
Schumacher (balra) régi önmagát idézte |
Az élmezőnyben mindeközben kevés volt az akció, a pilótáknak ugyanis sikerült elnyúlniuk egymástól. A Red Bull kettőse Alonsót, a Ferrari spanyolja a két McLarent kezdte szépen lassan lerázni magáról, a 20. körhöz érve az első öt helyen tehát stabilizálódni látszott a sorrend.
Az élen haladó ötösfogat tagjai közül Hamilton kezdte meg a kerékcserék sorát, aki a 23. körben hajtott a bokszba, ahonnan Kobajasi mögé tudott csak visszajönni, márpedig tudvalevő volt, hogy a kemény keveréken haladó japán még jó pár körig kinn marad előtte a pályán. Tudta ezt a McLaren britje is, aki ezért egyből nekiesett Kobajasinak, és maga mögé gyűrte azt, ezzel megőrizte esélyét egy jó eredmény elérésére.
A bajnokaspiránsok közül egyedül Button kezdte meg a keményebb gumikeveréken a versenyt, így miután a többiek kihajtottak a bokszba lágy abroncsaik lecserélésére, átmenetileg a világbajnoki címvédő került az élre. Buttonnak ezúttal azonban nem jött be az eltérő stratégia, olyannyira, hogy bokszkiállása után csapattársa, Hamilton mögé jött vissza, azaz visszacsúszott az 5. helyre.
Nagyjából Button kiállásával egy időben Hamilton számára is baljós fordulatot vett a verseny, a 2008-as világbajnok ugyanis elvesztette 3-as sebességi fokozatát. A jelek szerint tehát hiába cseréltek neki a nap elején váltót. A csapat friss váltóval akarta versenybe küldeni az utolsó fordulókra Hamiltont, ám az új alkatrész máris meghibásodott, így vélhetően Koreában is újabb csere vár rá. Hamilton bár folytatni tudta a versenyt, de jóval lassabb tempóban, így Button körökön belül utolérte, és megelőzte őt.
Az élen innentől kezdve Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton sorrendben haladtak a pilóták, tisztes távolságra egymástól, és egyikük sem tudta igazán riogatni az előtte lévőt. Bár Alonso mindent megtett, hogy legalább valamelyest megnehezítse a Red Bullok életét, de ezen a hétvégén a Milton Keynes-i alakulat versenygépei legyőzhetetlenek voltak Szuzukában.
Az utolsó körökben Kobajasi tartotta ébren az izgalmakat, a japán kerékcseréje után, a friss lágy gumikon előbb Alguersuarit előzte meg másodszor is a verseny során, majd Barrichellót és saját csapattársát, Nick Heidfeldet is átugrotta. Kobajasi egyértelműen a Japán Nagydíj egyik legnagyobb hőse volt, hiszen öt előzést mutatott be a verseny során, és mind az ötöt ugyanabban a visszafordítóban. A pálya azon pontján egyszerűen nem volt ellenszer a Sauber pilótája ellen, így Kobajasi első hazai F1-es futamát végül az előkelő 7. helyen zárta.
Schumacher is minden dicséretet megérdemel, hiszen az ötösfogat után ő haladt át elsőként a célvonalon a leintésnél, azaz a bravúros 6. helyen végzett, igaz, ehhez csapattársa, a sokáig előtte haladó Nico Rosberg kiesése is kellett.
Az élen az utolsó körökben már nem változott az állás. Vettel nyert, és ezzel életben tartotta világbajnoki esélyeit, mögötte Webber lett a második, aki így továbbra is vezet, sőt, növelte előnyét az összetettben. Alonso is kihozta versenyéből a maximumot, és a Red Bullok hétvégi formáját látva kijelenthető, győzelemmel felérő 3. helyet szerzett Szuzukában.
Saját lehetőségeiből a két McLaren is kihozta ugyan a legtöbbet, ám a 4. helyen célba érő Button és az 5. helyezett Hamilton hátránya így is kezd már túl nagynak tűnni a hátralevő három futamra. Nekik mihamarabb javítaniuk kell majd, és lehetőleg már a következő versenyen győzelemmel kellene visszavágniuk, hogy életben tartsák világbajnoki esélyeiket.
|
A McLarenek lemaradtak a dobogóról, Button (elöl) és Hamilton a pontversenyben is nehéz helyzetbe került - számukra távolodni látszik a bajnoki cím |
A pontszerzők táborát a 2010-es Japán Nagydíjon Heidfeld (8.), Barrichello (9.) és Sébastien Buemi (10.) tette teljessé. Érdekesség, hogy a 11. helyen célba érő Alguersuari már körhátrányban fejezte be a versenyt.
A 2010-es Forma-1-es világbajnoki sorozat küzdelmeiből már csupán három futam van hátra, a következő megmérettetésre két hét múlva, a Koreai Nagydíjon kerül sor - persze, ha a pálya is időben elkészül addigra.
Japán Nagydíj
2010. október 10. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
1ó30:27.323 |
25.0 pont |
2. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 0.905 |
18.0 pont |
3. |
|
Fernando Alonso
[Ferrari] |
+ 2.721 |
15.0 pont |
4. |
|
Jenson Button
[McLaren-Mercedes] |
+ 13.522 |
12.0 pont |
5. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 39.595 |
10.0 pont |
6. |
|
Michael Schumacher
[Mercedes GP] |
+ 59.933 |
8.0 pont |
7. |
|
Kobajasi Kamui
[BMW Sauber] |
+ 1:04:038 |
6.0 pont |
8. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1:09.648 |
4.0 pont |
9. |
|
Rubens Barrichello
[Williams] |
+ 1:10.846 |
2.0 pont |
10. |
|
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1:12.806 |
1.0 pont |
11. |
|
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Heikki Kovalainen
[Lotus] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Jarno Trulli
[Lotus] |
+ 2 kör |
|
14. |
|
Timo Glock
[Virgin] |
+ 2 kör |
|
15. |
|
Bruno Senna
[Hispania Racing] |
+ 2 kör |
|
16. |
|
Jamamoto Szakon
[Hispania Racing] |
+ 3 kör |
|
17. |
|
Nico Rosberg
[Mercedes GP] |
+ 5 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
1:33.474 (53. kör) |
|
Kiesők |
18. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
45. kör |
|
19. |
|
Robert Kubica
[Renault] |
3. kör |
|
20. |
|
Nico Hülkenberg
[Williams] |
1. kör |
|
21. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
1. kör |
|
22. |
|
Vitalij Petrov
[Renault] |
1. kör |
|
23. |
|
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
1. kör |
|
24. |
|
Lucas di Grassi
[Virgin] |
1. kör |
|
|