Forma-1-kisokos: Bokszkiállások és versenystratégiák |
Bálint |
2008.04.13. 09:43 |
A Forma-1-ben a média és közönség figyelme elsősorban a pilótákra irányul, de ez továbbra is csapatsport, és nem csak a versenyek között teszt és fejlesztési időszakban, hanem magán a versenyen is. A precízen időzített és milliméter pontosan koreografált bokszmunka ma már éppen olyan szerves része a versenystratégiának, mint a versenyző pályán nyújtott teljesítménye és alkalmazott stratégiája. A kerékcserék, tankolások, szükség esetén gyors alkatrészcserék és beállítás módosítások hibátlan elvégzése a bokszban feladatát teljesítő csapat felelőssége.
|
Forma-1-kisokos: A versenyzés sava, borsa az előzés |
Bálint |
2008.04.10. 15:32 |
Általában a versenyek legizgalmasabb pillanatai az előzések, igaz, napjaink Forma-1-ében nehezen megvalósíthatóak ezek a manőverek. Nagyon leegyszerűsítve az előzés olyan haladási ív és sebesség megválasztása, amivel az elöl haladó pilóta mellett az előzést kezdeményező sofőr el tud haladni.
|
Forma-1-kisokos: Kanyarvételi technikák |
Bálint |
2008.04.08. 18:02 |
Szinte kivétel nélkül, minden autósport szakágban a kanyartechnika alapvető fontosságú. Az egyenesekben a motorerőről és a fékek hatékonyságáról szól a sport, viszont egy kanyarhoz érve előtérbe kerül a versenyző tudása. A pályán a kanyarokban válik el, hogy ki a klasszis versenyző, ki az, aki itt meg tudja szerezni azt a hajszálnyi előnyt, ami elválasztja a nyertes és a vesztes pilótákat.
|
Forma-1-kisokos: A rajtprocedúra |
Bálint |
2008.04.04. 12:12 |
A futam rajtja a versenyhétvége legizgalmasabb pillanatai közé tartozik. A pályán ekkor koncentrálódik a lehető legkisebb helyre az összes, lóerőktől feszülő versenyautó, a pilóták ekkor akarnak kihasználni minden centiméternyi helyet és adódó lehetőséget, hogy elsőként érkezzenek az első kanyarba.
|
Forma-1-kisokos: Teszt a lelke mindennek |
Bálint |
2008.04.02. 16:17 |
Ahogy a versenyeken egyre újabb és újabb technológiát használnak a csapatok, a gyakorlások és tesztelések jelentősége egyre nagyobb. A hőskorban a tapasztalatok és a megérzések alapján készítették és tökéletesítették az autókat, viszonylag hosszú ideig használták a kialakított megoldásokat.
|
Forma-1-kisokos: A Forma-1 vasembereket kíván |
Bálint |
2008.04.02. 16:16 |
A Forma-1-ben szereplő versenyzők a földkerekség legedzettebb atlétái közé tartoznak, minden porcikájuk alkalmazkodott a különleges feltételekhez, amik csak talán a vadászgéppel repülő pilóták kihívásaihoz hasonlíthatók.
|
Forma-1-kisokos: A tűzbiztos overall és a bukósisak szerepe |
Bálint |
2008.04.02. 16:14 |
Miután lezajlott a 2008-as szezon első két futama, van egy kis szusszanásnyi időnk, hiszen a Bahreini Nagydíjra majd csak két hét múlva kerül sor. Így itt a lehetőség, hogy folytassuk az idény előtt elindított Forma-1-kisokos című sorozatunkat.
|
Forma-1-kisokos: Az F1-es autó szíve, a pilótafülke |
Bálint |
2008.04.02. 16:13 |
A mai Forma-1-es autók szíve a roppant szilárd önhordó kialakítás. Az önhordó szerkezet magába foglalja a pilótafülkét és a versenyző "túlélő celláját", de alapvető része az egész karosszériának, erre rögzítik a motort és az első felfüggesztést is. Mindék feltétel (mint a vázstruktúra része, és mint biztonsági cella) igényli azt, hogy a lehető legerősebb legyen.
|
Forma-1-kisokos: Üzemanyag |
Bálint |
2008.03.10. 15:59 |
Ugyan meglepőnek tűnhet, de a hihetetlen technológiai fejlettségük ellenére az F1-es autók üzemanyagának összetétele alig különbözik a köznapi forgalomban kapható, bárki által megvásárolható benzinétől.
|
Forma-1-kisokos: A gumiabroncsok |
Bálint |
2008.03.10. 15:58 |
A modern Forma-1-es utók szinte technikai csodák. De hiába a tökéletességre törekvő fejlesztési munka az aerodinamikán, a motoron, a sebességváltón és a többi részegységen, ha a gumiabroncsokat nem sikerül illeszteni a rendszerbe, akkor az egész fejlesztőmunkát jobb elfelejteni.
|
Forma-1-kisokos: A fékek szerepe a versenyautón |
Bálint |
2008.03.09. 10:03 |
A Forma-1-nem szereplő és az utcai autók talán lassítás, fékezés fizikai megvalósításában állnak a legközelebb egymáshoz. Ha csak az ABS (blokkolásgátló) rendszereket tekintjük, ezek a Forma-1-ből érkeztek az utcai autókba, ám ezeket már száműzték a versenyautókból, így talán az utcai autók most pontosabban és biztonságosabban lassíthatók.
|
Forma-1-kisokos: A kormánykerék és a felfüggesztés |
Bálint |
2008.03.09. 10:02 |
A pilóta egyik legfontosabb eszköze a kormánykerék, olyan ez számára, mint egy festőnek az ecset, nélküle nehezen valósíthatná meg elképzeléseit, de a felfüggesztés is legalább ennyire fontos alkatrész egy Forma-1-es autóban. Most e két nélkülözhetetlen elemet mutatjuk be.
|
Forma-1-kisokos: Motor és sebességváltó |
Bálint |
2008.03.09. 10:01 |
Egy mai Forma-1-ben szereplő versenyautó motorja és sebességváltója talán a világ legjobban igénybevett mérnöki alkotása, mely hihetetlen erőt generál és juttat el a kerekekhez.
|
Forma-1-kisokos: Aerodinamika |
Bálint |
2008.03.09. 10:00 |
A modern Forma-1-es autók inkább hasonlítanak egy vadászrepülőgépre, mint egy normál utcai autóra. Az aerodinamika tudománya lett az egyik kulcsfontosságú terület, melyre a csapatok dollármilliókat költenek minden évben, a fejlesztés és a tökéletesítés nem állhat meg.
|
Forma-1-kisokos: Az alapok |
Bálint |
2008.03.09. 09:58 |
Az F1hírek.hu a 2008-as szezon rajtja előtt arra vállalkozott, hogy egy terjedelmes cikksorozatban mélyrehatóan, műszaki oldaláról is bemutassa az olvasóknak napjaink egyik legnépszerűbb sportját, a Forma-1-et.
|
|