A Brawnnak kettős győzelmet ért a remek taktika Monzában
Bálint 2009.09.15. 18:01

Bár Lewis Hamilton rajtolt az első helyről az Olasz Nagydíjon, a világbajnoki címvédőnek nem volt reális esélye a futamgyőzelemre. Az 5-6. pozícióból induló Rubens Barrichello és Jenson Button a jobb taktikájának köszönhetően (ők egyszer álltak ki tankolni, míg Hamilton kétszer) fölényesen győzött, ráadásul Hamilton az utolsó körben össze is törte McLarenjét. A harmadik helyet így Kimi Räikkönen örökölte.
Vasárnap délután tizenkilenc autó sorakozott fel az 53 körös Olasz Nagydíj rajtrácsára, a 20. helyet megszerző Jaime Alguersuari csapata, a Toro Rosso ugyanis úgy döntött, hogy a bokszutcából rajtoltatja el a fiatal spanyolt.
A többiek a célegyenesben sima rajtot produkáltak, és az első sikánban is elhaladt galiba nélkül a mezőny. Az időmérőt megnyerő Lewis Hamilton megőrizte első helyét, a mellőle rajtoló Adrian Sutil viszont visszaesett egy pozíciót, Kimi Räikkönen ment el mellette.
A győzelemre vágyó Heikki Kovalainen egy kör alatt négy pozíciót is bukott, a McLaren finnje a nyolcadik helyről folytathatta. A Force India "újonca", Vitantonio Liuzzi rögtön az első körben bebizonyította, hogy nem rozsdásodott be bő másfél éves kihagyás alatt sem, elment Kovalainen mellett, majd Alonsót is kíméletlenül megelőzte.
 |
Az első hármas együtt tudott maradni, és fokozatosan növelte előnyét, a nehezebb autóval rajtolók kicsit kezdtek lemorzsolódni Hamilton, Räikkönen és Sutil mögött. A nevesített trió két bokszkiállást tervezett a futamra, az üldözők pedig csak egyet. A különböző taktikák miatt izgalmas versenyre volt kilátás.
A negyedik kör végén Nico Rosberg behajtott a bokszba, a jobb első kereket csak nehezen tudták rögzíteni a szerelők. Az FW31-es első szárnya is kissé kacska volt, de azt nem cserélték le a williamsesek. Robert KubicaBMW Saubere is megsérült kicsit a rajtnál, a lengyel Mark Webberrel koccant. Kubica folytathatta, a Red Bull Racing ausztrál pilótájának azonban az első körben véget ért a versenye. A lengyelt a versenybíróság később kiintette a bokszba (sérült légterelője veszélyes volt), a 9. kör végén került sor az orrkúp-cserére. Körökkel később a BMW-t be is tolták a garázsba, valami súlyosabb műszaki probléma is felléphetett.
Elsőként Hamilton ejtette meg tervezett bokszlátogatását, a brit a 15. kör végén tankolt, az ötödik helyre áll vissza a versenybe. Két körrel később Sutil is a bokszban járt, majd Räikkönen is friss gumikat vételezett.
Ekkor - amikor az élmezőnyben mindenkinek már csak egy kiállása volt hátra - Barrichello vezetett csapattársa, Button előtt, mögöttük a korábban élen álló Hamilton, Räikkönen, Sutil trió következett. A ferraris finn előtt elvileg Liuzzinak kellett volna száguldania, de a Forma-1-be kiváló teljesítménnyel visszatérő olasz alatt a Force India bedöglött 30 körrel a leintés előtt.
Az élen Barrichello-Button sorrendben a Brawn GP autózott, a két csapattárs 25, illetve 24 körrel a vége előtt ált ki első és egyben utolsó szervizelésére. Köztük a sorrend nem változott, sőt a másodikként tankoló Barrichello megnyugtató, 5 másodperces előnnyel folytatta Button előtt. Ekkor a 4-5. pozícióban autóztak, de előttük Hamiltonra, Räikkönenre és Sutilra is várt még egy-egy kerékcsere és üzemanyag-felvétel, vagyis a Brawnnak kinézett egy kettős győzelem.
19 kör volt még hátra, amikor Hamilton másodszor is meglátogatta szerelőit, három körrel később pedig Räikkönen és Sutil is megtette ugyanezt. Sem a finn, sem a német kiállása nem volt tökéletes (előbbi kis híján lefulladt, utóbbi túl nagy lendülettel érkezett meg szerelői közé), így a korábbi sorrend nem változott kettejük között.
Ekkor akár végeredményt is lehetett volna hirdetni, ugyanis mindenki letudta a taktikájának megfelelő számú bokszkiállását, így csak egy-egy váratlan műszaki hiba, vagy a pilóta által elkövetett hiba miatt módosulhatott volna a sorrend.
Szerencsére azonban nem kellett csak a külső körülményekre várni. Adrian Sutil megérkezett Räikkönen nyakára, és a német agresszivitásából egyértelműen le lehetett venni, hogy igényt tart a negyedik helyre. Egyel előrébb Hamilton is folyamatosan csökkentette hátrányát Buttonnal szemben, így az utolsó körökre a második helyért is kerék a kerék elleni csata volt kialakulóban.
A toyotások sem szerették volna, ha unalomba fulladnak az utolsó körök, a mezőny második felében erőlködő Jarno TrulliNakadzsima Kazukit szerette volna megelőzni, de nem bírt a japánnal. Mindketten elfékezték azt a kanyart, így Timo Glock megérkezet az olasz nyakára a másik Toyotával, és kis híján összeakadtak. Trulli a nagy kakaskodásban a kavicságyba is kisodródott, de folytatni tudta.
Az utolsó körre is bőven maradt izgalom, erről Lewis Hamilton gondoskodott, aki csúnyán összetörte autóját. Szerencsére neki nem esett baja, de így nemhogy Buttont nem tudta elkapni, de biztos dobogós helyet és hat pontot dobott ki az ablakon. Räikkönen köszönte szépen, és ő csatlakozott a boldog Brawn GP-s pilótákhoz, az idén második futamát megnyerő Rubens Barrichellóhoz és a bajnokságban továbbra is vezető Jenson Buttonhoz.
 |
A Brawn GP legutóbb május 24-én Monacóban ünnepelhetett kettős győzelmet. Button hat futam után tért vissza a dobogóra, Räikkönen pedig a maival együtt a legutóbbi négy futamon a top3-ban végzett.
Adrian Sutilt negyedikként intették le, a német most szerzett először pontot a Forma-1-ben a Force India színeiben. Az indiai tőkével üzemelő istálló a Belga Nagydíj második helye után ismét értékes pontokat szerzett, és ha így folytatják, még befoghatják a Renault-t és a BMW Saubert is.
A napjainkban leginkább a tavalyi szingapúri futam kapcsán emlegetett Renault négy ponttal távozhat Monzából, Fernando Alonso ötödik lett, egy hajszállal megelőzve Heikki Kovalainent, aki csapnivaló első köre miatt nem végezhetett előrébb. Két pontot szerzett Nick Heidfeld a BMW Saubernek, ami a pocsék kvalifikáció után némi vigaszt jelent a szezon végén átalakuló csapatnak. A nyolcadik helyért járó egy pont Sebastian Vettelé lett, akitől a bajnoki cím egy kicsit most távolabb került, hiszen a pontversenyt vezető Brawn-pilóták taroltak Olaszországban.
Élete első ferraris futamán Giancarlo Fisichella a 14. helyről rajtolva kilencedikként ért célba, és ugyan pontot nem szerzett, a mai versenytáv biztosan sokat segített neki abban, hogy minél jobban megszokja a Ferrari F60-asát.
Két hét múlva Szingapúrban csap össze a mezőny.
Olasz Nagydíj
2009. szeptember 13. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Rubens Barrichello
[Brawn GP] |
1ó16:21.706 |
10.0 pont |
2. |
 |
Jenson Button
[Brawn GP] |
+ 2.866 |
8.0 pont |
3. |
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 30.664 |
6.0 pont |
4. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
+ 31.131 |
5.0 pont |
5. |
 |
Fernando Alonso
[Renault] |
+ 59.182 |
4.0 pont |
6. |
 |
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 1:00.693 |
3.0 pont |
7. |
 |
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1:22.412 |
2.0 pont |
8. |
 |
Sebastian Vettel
[Red Bull Racing] |
+ 1:25.427 |
1.0 pont |
9. |
 |
Giancarlo Fisichella
[Ferrari] |
+ 1:26.856 |
|
10. |
 |
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 2:00.000 |
|
11. |
 |
Timo Glock
[Toyota] |
+ 2:43.925 |
|
12. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 1 kör |
|
13. |
 |
Sébastien Buemi
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
14. |
 |
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
15. |
 |
Romain Grosjean
[Renault] |
+ 1 kör |
|
16. |
 |
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
1:24.739 (36. kör) |
|
Kiesők |
17. |
 |
Vitantonio Liuzzi
[Force India] |
23. kör |
|
18. |
 |
Jaime Alguersuari
[Toro Rosso] |
20. kör |
|
19. |
 |
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
16. kör |
|
20. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
1. kör |
|
|