F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2022. Október
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
Forma1 kisokos
Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: A kormánykerék és a felfüggesztés

Forma-1-kisokos: A kormánykerék és a felfüggesztés

Bálint  2008.03.09. 10:02

A pilóta egyik legfontosabb eszköze a kormánykerék, olyan ez számára, mint egy festőnek az ecset, nélküle nehezen valósíthatná meg elképzeléseit, de a felfüggesztés is legalább ennyire fontos alkatrész egy Forma-1-es autóban. Most e két nélkülözhetetlen elemet mutatjuk be.

A Forma-1-es autók pilótái a nagy sebesség és a szintén nem csekély fizikai igénybevétel mellett nehezen tudnának koncentrálni a pilótafülkében a több különféle kijelzőkre és szabályzó gombra. A mai versenyautókban minden lényeges információhordozó felület és beavatkozó gomb, kapcsoló a kormánykeréken helyezkedik el, így ez a fő kommunikációs felület a pilóta és versenyautója között.

A korai versenyautókba egyszerűen az utcai kocsik kormányát használták. Szinte kivétel nélkül fából készítették a lehető legnagyobb átmérővel, hiszen ekkor még a kormányművek szervórásegítés nélkül működtek. (A nagyobb átmérőjű kormánnyal ugyanakkora erő kifejtésével nagyobb forgatónyomaték érhető el.) Az idők folyamán aztán a technológia fejlődésével, a pilótafülkék méretének csökkenésével, az autók teljes magasságának csökkenésével a kormánykerék mérete is folyamatosan csökkent.

Amint megjelent a félautomatikus sebességváltó, azonnal megpróbálták a kapcsolókat a kormány közelében elhelyezni (korábban minden sebességváltásnál a pilótának el kellett engednie a kormányt, hogy megfogja a váltókart, végrehajtani a váltást, majd visszafogni a kormányra). Végül a sebességváltó fel- és visszakapcsolásra szolgáló karjait a kormány mögött helyezték el, míg az előlapon az "üres kapcsoló" található, segítségével bármikor üresbe kapcsolható a váltó, ami jól jöhet például kipördüléskor és tankoláskor.

Manapság elmondható, hogy a gáz- és fékpedálon kívül semmilyen beavatkozó eszköz nincs az autóban szétszórva, szinte minden más lényeges kijelzőt és beavatkozót a kormánykerékre integráltak. Egy részük "ki-be" kapcsolóható, mint például a rádió, amivel a pilóta a csapattal tud beszélni, de ilyen a bokszutcában használandó sebességkorlátozó is. Néhány másik elforgatható és több pozícióba is beállítható, mint például az üzemanyag-levegő keverék állítására, vagy a tengelyek közötti fékerő elosztására szolgáló szabályzó. Ezekkel a versenyző a futam során bármikor a saját belátása szerint állíthatja be a kívánt értékeket.



A fentieken túlmenően egy vagy több folyadékkristályos kijelző is elhelyezkedik a kormánykeréken, valamint a felső ív tetején a sebességváltást segítő lámpasor is helyet kapott, mely a sebességváltás legjobb időzítésében segíti a versenyzőt. A csapaton kívül a verseny rendezősége is kommunikál a pilótákkal a kormánykeréken elhelyezett, a zászlójelzéseknek megfelelő színű lámpák segítségével. Így ha a pálya egy szakaszán veszélyhelyzet adódik, akkor idejekorán értesülhet a versenyző is erről, a kormánykeréken keresztül.

Nem is kerek az a kerék

Ugyan kormánykeréknek nevezzük, de általában csak a kör háromnegyedének felelnek meg, továbbá a kormánymű olyan áttétellel rendelkezik, hogy a versenyző átfogás nélkül tudja ütközéstől ütközésig elfordítani a kormányt.

Mint az a fentiekből is sejthető, a Forma-1-es autók egyik legbonyolultabb szerkezeti eleme a kormánykerék, amit egy gyorskioldó szerkezettel lehet rögzíteni a kormányoszlopra. A csatlakozó elég erős, hogy a kormánykeréken kifejtetett emberi erőt közvetítse a kormányműhöz, továbbá biztosítja a számtalan elektronikus eszköz csatlakoztatását a versenyautó rendszereihez.

Az FIA előírásai szerint a pilótának képesnek kell lennie 5 másodpercen belül elhagyni a pilótafülkét, miközben semmilyen más alkatrészt nem kell eltávolítania, csak a kormánykereket, tehát a könnyű és gyors eltávolíthatóság is alapfeltétel.

Napjainkban már kivétel nélkül szervókormányt használnak a csapatok, ami kisebb erőkifejtést igényel a vezetőtől. E rásegítés lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy tovább csökkentsék a kormánykerék méretét. Napjainkban egy F1-es kormány nagyjából fele akkora átmérőjű, mint egy utcai autó ugyanezen funkciót betöltő elem.

A felfüggesztés

Az F1-es autók kerékfelfüggesztése tulajdonképpen egy csatoló felület a rengeteg különálló, a kocsin megtalálható rendszer között, hogy a teljesítményüket valóban ki lehessen aknázni. A felfüggesztés összekötő kapocs a motor ereje, a szárnyak által generál leszorító erő, valamint a gumik tapadása között - hiába lehet minden részegység tökéletes és erős, ha a felfüggesztés nem tudja ezeket megfelelően összekapcsolni, akkor nem lesz jó az "össztermék".

A felfüggesztés elsődleges szerepe biztosítani a kerekek folyamatos kapcsolatát az útfelülettel. Egyenetlenségek esetén az összenyomódást egy rugó veszi fel, majd a lökésgátló közbeiktatásával elérik, hogy ne alakuljon ki rugózó mozgás, hanem a lehető leggyorsabban ismét kellő erővel kapcsolódjon a kerék az úthoz. Hasonló a helyzet, mint amikor az elejtett labdát elkapjuk és megtartjuk, ahelyett, hogy pattogni hagynánk.

Az FIA a ’90-es évek elején betiltotta a számítógéppel vezérelt aktív felfüggesztést, ettől kezdve semmilyen elektronikus segédeszközt nem használhatnak a felfüggesztés szabályozásához.



A mára már betiltott aktív felfüggesztés



Az autók úgynevezett többlengőkaros, független felfüggesztéssel rendelkeznek elöl és hátul is. E kialakítás némileg hasonlít néhány utcai autó kétlengőkaros felfüggesztéséhez. A különböző hosszúságúra tervezhető alsó és felső lengőkarok segítségével könnyedén kialakítható az adott pályának megfelelő kerékdőlés, ami a függőlegeshez képest a kocsi középvonala felé való döntést jelent (a kerék felső pereme közelebb kerül a kocsi középvonalához, mint az alsó része, ez a "negatív" kerékbeállítás, ami a kanyarodást segíti). A kanyarokban a centrifugális erő a tapadó kereket kifelé próbálja meg letéríteni az ívről, mivel a gumi felülete tapad, ezért a gumiabroncs deformálódik, így a negatív állásszög miatt pontosan ekkor fog a legnagyobb felületen érintkezni az abroncs az úttal.

Az utcai autóknál a rugók és a lökésgátlók közvetlenül a lengőkarokhoz kerülnek rögzítésre, míg a Forma-1-es autóknál néhány áttétel alkalmazásával a kocsiszekrény belsejébe kerültek. Így több dolgot is nyertek: csökkentették a rugózatlan tömeget, ami a vezethetőségre volt jó hatással, valamint így sokkal egyszerűbben és gyorsabban lehet cserélni és hangolni ezeket az adott pályára, nem utolsó sorban pedig az áttételek miatt lényegesen kisebb méretű rugót és lengéscsillapított használhatnak.



A Ferrari felfüggesztése munka közben



A mai versenyautók felfüggesztése viszonylag gyorsan hangolható. A kezdeti alapbeállítást az aktuális időjárás függvényében határozzák meg (ha esik, akkor puhábbra kell állítani), valamint figyelembe veszik a korábbi évek tapasztalatait. Módosíthatja ezeket az alapbeállításokat a versenyző stílusa, a gumik minősége valamint az esetleges felfüggesztési geometria változása.

Az edzések vagy tesztek során következnek a finombeállítások, amiket befolyásol a változó időjárás, a versenyző elképzelései, az autó tényleges viselkedése a pályán (alul- vagy túlkormányzottság) Ebből kifolyólag semmi sem komplikáltabb, mint amikor futam közben leesik az eső és egyúttal hirtelen alulkormányzottá is válik az autó.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?