Spanyol sikert hozott az újoncok tesztjének első napja
Bálint 2009.12.12. 11:40

Kilenc csapat színeiben összesen tizenkét fiatal pilóta hajtott pályára a jerezi teszt első napján. A tucatnyi sofőr közül nyolcan életükben először vezethettek Forma-1-es autót. Az eredménylista élén a Forma-2-es bajnok, Andy Soucek végzett a Williams versenygépével.
Mint már korábban is beszámoltunk róla, az idén bevezetett szabályok értelmében a szezon első futama és az adott naptári év vége (december 31.) közt tilos tesztelni a Forma-1-ben. A szabályok azonban a szezont követően lehetővé tesznek egy háromnapos gyakorlást, amelyen olyan pilóták ülhetnek autóba, akik legfeljebb két F1-es futamot teljesítettek eddigi pályafutásuk során.
Nos, Jerezben erre a tesztre kerül sor mától csütörtökig. A spanyolországi tesztpályán remek időjárás fogadta az F1-es mércével mérve rutintalannak számító mezőnyt, hiszen napközben 13 fokot is mértek, igaz, eddig egész Európában kifejezetten enyhe a tél. A fiatalok azonban nem azért érkeztek Spanyolországba, hogy a napsütésben gyönyörködjenek.
 |
Hildebrand első nekifutásra nem tudott közel kerülni a legjobbakhoz |
A nap során összesen tizenketten ültek autóba, és közülük nyolcan is most estek át a tűzkeresztségen, vagyis ma vezettek először F1-es autót. Ez azonban egyesek teljesítményén egyáltalán nem látszott meg. Az idén újra életre hívott F2-es sorozat bajnoka, Andy Soucek például végig remekelt a Williamsszel, és ő zárta az élen a háromnapos teszt első felvonását. A spanyol pilóta 1:19.158-as idővel nyerte az első napot, ez az eredmény közel két másodperccel gyengébb, mint a legutóbbi F1-es teszten Jerezben futott idő: Nakadzsima Kazuki ez év március 19-én 1:17.494-gyel végzett az élen, szintén a Williams FW31-es modelljével.
Soucek napja azonban nem volt zökkenőmentes, egyszer a kavicságyban kötött ki, de szerencséjére autója nem sérült meg komolyabban. Nála sokkal rosszabbul járt a nap elején Daniel Ricciardo és Brendon Hartley, a Red Bull Racing és a Toro Rosso pilótája ugyanis összekoccant a pályán, aminek köszönhetően mindkét autót trélerrel vitték vissza a bokszba. A kezdeti lámpalázat hamar legyőzve mindketten folytathatták, és Ricciardo az előkelő negyedik helyre röpítette a Red Bullt.
Az ausztrált Soucek mellett két brit, Paul di Resta és Gary Paffett is megelőzte, a két Mercedes-pártfogolt pilóta a Force India, illetve a McLaren versenygépeit hozta be előkelő pozíciókba.
A némi F1-es tapasztalattal már rendelkező di Resta délután az abszolút újonc JR Hildebrandnak adta át helyét a VJM02-esben, a fiatal amerikai a 10. legjobb idővel fejezte be a napot. A McLaren-Mercedes is két pilóta közt osztotta meg a feladatokat, a tesztpilóta Paffett-et délután Oliver Turvey váltotta.
Az év végéig még Brawn GP néven futó istálló is két sofőrt alkalmazott az első napon, a Honda egykori tesztpilótája, Mike Conway mellett Marcus Ericsson hajthatott ki a pályára - utóbbi életében először rögtön egy világbajnok masinát kapott a kezei közé.
A Forma-1-től az idei szezon végén a BMW Sauber elbúcsúzott, de a Formula BMW sorozatokban remeklő két fiatalnak, Alexander Rossinak és Esteban Gutiereznek még lehetőséget ad a márka az F1-es bemutatkozásra. Az első napon az amerikai vezethetett és hetedikként zárt.
 |
Jerezben utolsó fellépését teljesíti a BMW Sauber - ezt kihasználva kedden Alexander Rossi bizonyíthatott |
Ericsson mellett talán Jules Bianchi volt a leginkább irigylésre méltó helyzetben, hiszen míg előbbi a bajnokcsapatnál, addig a francia a Ferrarinál mutatkozhatott be, ami sokaknak egész pályafutásuk alatt csak álom marad. Az F3-as bajnok nem is okozott csalódást, ötödik lett az F60-assal. Az olasz csapat a hátralévő két napon az olasz F3-as széria első három helyezettjét küldi pályára.
A Renault egy francia pilótával gyakorolt az első napon, Bertrand Baguette a kilencedik sorba került eredményei alapján.
Ez a teszt nem csak arról szól, hogy néhány szépreményű fiatal beleszippanthasson a Forma-1 légkörébe. A csapatok felhasználják a jövő évi négykerekű fejlesztésére a pályán tölthető időt, jó példa erre a Red Bull Racing, amely az autó orrán elhelyezett szokatlan aerodinamikai szenzorral küldte pályára Ricciardót.
Teszteredmények, Jerez, 2009. 12. 01.:
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör
|
1 |
A. Soucek |
Williams |
1:19.158 |
-.--- |
87 |
2 |
P. di Resta |
Force India |
1:19.369 |
+0.211 |
46 |
3 |
G. Paffett |
McLaren-Mercedes |
1:19.426 |
+0.268 |
54 |
4 |
D. Ricciardo |
Red Bull Racing |
1:19.534 |
+0.376 |
113 |
5 |
J. Bianchi |
Ferrari |
1:19.626 |
+0.468 |
91 |
6 |
M. Conway |
Brawn |
1:19.920 |
+0.762 |
58 |
7 |
A. Rossi |
BMW Sauber |
1:20.227 |
+1.069 |
82 |
8 |
M. Ericsson |
Brawn |
1:20.333 |
+1.175 |
50 |
9 |
B. Baguette |
Renault |
1:20.511 |
+1.353 |
105 |
10 |
J. Hildebrand |
Force India |
1:20.537 |
+1.379 |
49 |
11 |
O. Turvey |
McLaren-Mercedes |
1:20.856 |
+1.698 |
27 |
12 |
B. Hartley |
Toro Rosso |
1:21.325 |
+2.167 |
69 |
|