Totális káosz a szingapúri éjszakában - Alonso győzött
Bálint 2008.09.28. 16:30
Óriási keveredést, két biztonsági autós fázist, számtalan egyéni hibát és újabb Ferrari-blamát hozott a Forma-1 történetének első éjszakai futama, a Szingapúri Nagydíj. A versenyt végül a 15. helyről rajtoló Fernando Alonso nyerte Nico Rosberg és Lewis Hamilton előtt. A bronzérmes brit növelte előnyét összetettben, mivel Massa, Kubica és Räikkönen is pont nélkül maradt.
Tikkasztó melegben, 28 fokos hőmérséklet és majdnem 80 százalékos páratartalom mellett sorakoztak fel a pilóták a 61 körös éjszakai futamra, amely - mint az már jól ismert - a Forma-1 első éjszakai versenyének számít. A nagy hőség tehát tovább nehezítette az egyébként sem könnyű körülményeket, az új pálya, a villanyfény, a hepehupás és poros aszfalt min-mind komoly kihívást jelent a pilótáknak.
A rajt a vártnál sokkal simábban alakult, a szűk kanyarokban - eltekintve a jelentéktelen koccanásoktól - a mezőny problémamentesen vette fel a libasor alakzatot. Felipe Massa az első helyről remekül lőtt ki, de mögötte közvetlen riválisai is megtartották pozíciójukat, vagyis Lewis Hamilton Kimi Räikkönennel és Robert Kubicával a nyakán vette üldözőbe a ferraris brazilt.
Heikki Kovalainenre most már végérvényesen rásüthetjük a bélyeget, hogy nem tud rajtolni. A finn most is két helyet bukott, Sebastian Vettel és Timo Glock ment el mellette. Ez persze leginkább úgy sikerülhetett, hogy Kovalainen a rajt után Kubicával kekeckedett, de ő húzta a rövidebbet, autóik összeértek és kicsit visszaesett.
Az élen Massa és Hamilton külön ligába rendeződött, a brazil kényelmesen tartotta a 2-3 másodperces különbséget a mclarenes vb-éllovas előtt, de a harmadik helyezett Räikkönen már lemaradt a duóról.
A világbajnoki címvédő mögött újabb szakadék következett, a 4. Kubica és a 8. Heidfeld által közrefogott brigád alkotott egy újabb blokkot.
A kilencedik helyen Jarno Trulli haladt sokáig, az olasz Toyotája nagyon meg volt tankolva, mert látványosan lassabb volt, mint a mögötte haladó boly. Trulli hosszú körökön keresztül fogta a mögötte érkező két Williamset valamit Fernando Alonsót. A peches spanyol az időmérőn autója meghibásodása miatt csak a 15. helyet szerezte meg, de a jelek szerint ez nem szegte kedvét.
Jó 10 kör elteltével Räikkönen feltámadt, elkezdte ledolgozni hátrányát, és egyre jobban megközelítette Hamiltont, azonban néhány perccel később mindennek már semmi jelentősége nem volt.
A 15. körben ugyanis új fordulatot vett az első éjszakai Forma-1-es futam menetrendje. Nelsinho Piquet a falnak csapta autóját, a Renault jobb oldala teljesen leamortizálódott, de szerencsére neki nem esett baja. A biztonsági autó viszont a pályára hajtott, hiszen a roncsot ki kellett emelni.
A pilótáknak a lehető legrosszabb ütemben jött a biztonsági autós periódus. Ugyanis akik két kiállást terveztek, a következő körök valamelyikében kellett volna kiállniuk, de ilyenkor körökön keresztül zárva van még a bokszutca bejárata. Viszont akinek elfogy az üzemanyaga, az kénytelen behajtani - vállalva a büntetést-, ha nem akar üres tankkal a pálya valamelyik pontján leállni.
Egy biztos, a következő idényt nem lehet a jelenleg érvényben szabályokkal megkezdeni, a télen az illetékeseknek át kell alakítaniuk a rendszert. Ugyanis idén már nem először több pilóta versenyének is lőttek, pusztán azért, mert éppen nincs szerencséjük.
Nico Rosberg és Robert Kubica is kénytelen volt behajtani a bokszba, annak ellenére, hogy a boksz-bejárat zárva volt, így ők sok jóra nem számíthattak. Pedig miután a safety car a 19. körben elengedte a mezőnyt, Rosberg vezetett és Kubica is remekül állt.
A versenyből viszont a Ferrari kiiktatta mindkét pilótáját. Mikor már szabad volt a bokszbejárat, Massa érkezett szervizre (vele együtt egyébként szinte a teljes mezőny is kiállt), de mikor a brazil megkapta az elé függesztett, a nyalókás embert helyettesítő lámpán a zöld jelzést, a tankolást még nem fejezték be. Massa elvitte magával a tankolócsövet, és csak a bokszutca kijáratában állt meg. A Ferrari szerelői még megtankolták Räikkönent, és csak utána futottak Massa után. A brazil járatta a motort, da közel két percig volt kénytelen ácsorogni, és mire emberei leműtötték róla a tankolócsonkot, csak utolsóként tudott visszaállni a versenybe.
Tetézte a bajt, hogy amint a brazil kilőtt szerelői közül, majdnem összeütközött egyik kollégájával. A versenybíróság érthetően nem hagyhatta szó nélkül az esetet és áthajtásos büntetést szabtak ki a brazilra, így neki aztán már tényleg semmi esélye sem volt, még a pontszerzésre sem.
A tankolásra várakozva Räikkönen is sok időt vesztett, a biztonsági autós fázist után a 15. hely környékéről folytathatta.
Rosberg tehát néhány kört az élen töltött, de a versenybírók megszülték az ő és Kubica büntetését is, mindketten 10 másodperces stop & go büntetést kaptak. Roberg így is a negyedik helyre állt vissza.
A vezetést az a Fernando Alonso vette át időközben, aki éppen a biztonsági autó pályára küldése előtt volt kint kerékcserén, így remek helyzetbe került. A kétszeres világbajnok 20 körrel a vége előtt tudta le második mára tervezett bokszkiállását, és óriási fölénnyel vezetett, és remek tempóval száguldott a nem várt győzelem felé.
Időközben Jarno Trulli autója belassult, a biztos pontszerző hely oda lett, az olasz a bokszba hajtott Toyotájával.
Az incidensek miatt teljesen széteső Massa sokat hibázott, egyik kipördülése alkalmával pedig Sutilt is hibára kényszerítette, aki a gumifalba szaladt. A biztonsági autó így 11 körrel a vége előtt újra behajtott.
Alonso a sárga megkülönböztető jelzést használó Mercedes kiállása után faképnél hagyta a többieket. Rosberg a büntetése ellenére is második volt, de Hamiltont megkapta a nyakára. A brit azonban belátta, nem érdemes sokat kockáztatnia, és nem kezdte keményen támadni williamses riválisát.
A trió végül ebben a sorrendben állt fel a dobogóra is, Alonso a tavalyi Olasz Nagydíj óta először nyert, ideén ez volt az első dobogós helyezése, értelemszerűen győzni sem tudott még. Nico Rosberg F1-es pályafutása legjobb eredményét szállította, eddig az Ausztráliában, a szezonnyitón megszerzett második hely volt a rekordja. Lewis Hamilton a harmadik helyének köszönhetően összetettben is ellépett üldözőjétől, a futamot a 13. helyen befejező Felipe Massától.
A negyedik helyet Timo Glock szerezte meg, ötödikként pedig Kimi Räikkönennek kellett volna érkeznie, de a finn az utolsó körökben egy pillanatra elvesztette koncentrációját, és a falnak csapta a Ferrarit és kiesett. Talán nem túlzás kijelenteni, Räikkönen címvédési esélyei a nullára csökkentek, hiszen Hamiltonnal szemben három versennyel az idény vége előtt már 27 pontos hátránya van.
Az ötödik helyet így Sebastian Vettel örökölte, a német a két héttel ezelőtti győzelme után ismét egy remek eredményt szállított a Toro Rossónak.
A maradék pontokon Nick Heidfeld, David Coulthard és Nakadzsima Kazuki osztozott.
Összetettben Hamilton hét ponttal vezet Massa előtt, a harmadik Kubicával szemben pedig már kerek 20 pontos fórja van. A lengyelhez hasonlóan Räikkönen sem szerzett pontot, és a finn versenyzőnek most már ara kell figyelnie, hogy negyedik helyét megőrizze összetettben, ugyanis Heidfeld egy pontra megközelítette őt.
Folytatás két hét múlva Japánban.
Szingapúri Nagydíj
2008. szeptember 28. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Fernando Alonso
[Renault] |
1ó57:16.304 |
10 pont |
2. |
 |
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 2.957 |
8 pont |
3. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 5.917 |
6 pont |
4. |
 |
Timo Glock
[Toyota] |
+ 8.155 |
5 pont |
5. |
 |
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 10.268 |
4 pont |
6. |
 |
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 11.101 |
3 pont |
7. |
 |
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
+ 16.387 |
2 pont |
8. |
 |
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 18.489 |
1 pont |
9. |
 |
Jenson Button
[Honda] |
+ 19.885 |
|
10. |
 |
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 26.902 |
|
11. |
 |
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+ 27.975 |
|
12. |
 |
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
+ 29.432 |
|
13. |
 |
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 35.170 |
|
14. |
 |
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
+ 43.571 |
|
15. |
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:45.599 (14. kör) |
|
Kiesők |
16. |
 |
Jarno Trulli
[Toyota] |
51. kör |
|
17. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
50. kör |
|
18. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
30. kör |
|
19. |
 |
Rubens Barrichello
[Honda] |
15. kör |
|
20. |
 |
Nelsinho Piquet
[Renault] |
14. kör |
|
|