Március (2009) : Remekül debütált a Brawn GP, Heidfeldé volt a nyitónap |
Remekül debütált a Brawn GP, Heidfeldé volt a nyitónap
Bálint 2009.03.10. 16:13

TESZT - Barcelonában hétfőn megkezdődött a 2009-es Forma-1-es szezon előtti első és egyben utolsó olyan teszt, amelyen mind a tíz istálló, vagyis a teljes mezőny képviselteti magát. Az első napi eredmények azonban még vélhetően nem a végleges erősorrendet tükrözik.
Hétfő reggel meglehetősen nagy volt a nyüzsgés a barcelonai versenypályán, hiszen a Toro Rosso például ekkor leplezte le idei versenyautóját.
A Red Bull Racing testvércsapatának idei négykerekűje nagyban eltért a Sebastian Vettel és Mark Webber által használt RB5-ös modelltől, holott mindkettő ugyanazon a tervezőasztalon született, így sokan arra számítottak, hogy az STR4 legfeljebb a festését tekintve lesz más.
A kiscsapat bemutatója mellett a mezőny félig-meddig újonc istállója, a Brawn Racing került még középpontban, a Honda Racinget átvevő Ross Brawn csapata a tél folyamán először tesztelt nyilvánosan.
Jenson Button a múlt heti bejáratás után Barcelonában kapásból olyan teljesítménnyel rukkolt elő, mintha az autót egész télen napi 24 órában tesztelték volna, ugyanis a brit rögtön az élre állt. Az eleinte vizes, de hamar felszáradó aszfalton a riválisok nem is tudták felvenni a versenyt a BGP001-es kódjelű autóval, így Button az ebédszünetet az élen töltötte.
Bár Spanyolországban szokás, a brit pilóta és csapata délután nem tartott sziesztát, a nagy meglepetés azonban elmaradt, a leintésig ugyanis többen is megelőzték Buttont.
Az első helyen végül Nick Heidfeld zárt, aki napközben megbújt a mezőnyben, ám nem sokkal a leintés előtt az élre ugrott. A BMW Sauber német pilótája így lényegében ott folytatta, ahol a múlt héten Jerezben abbahagyta, hiszen csütörtökön is ő volt a leggyorsabb.
 |
Räikkönen az utolsó percekben csípte el a második helyet |
Bár nincs nagy jelentősége a helyezéseknek, de az előkelő második pozíciót Kimi Räikkönen biztosította be magának az utolsó percekben. A Ferrari klasszisa azonban így is közel hat tizeddel kapott ki Heidfeldtől. Kedden is a finn pilóta vezeti majd az F60-ast, utána viszont már csak az Ausztrál Nagydíj pénteki napján ül a volán mögé legközelebb.
Jarno Trulli és a Toyota Barcelonában is folytatta meggyőző téli szereplését, az olaszt leggyorsabb köre a mai tabella harmadik helyére repítette. Trulli - akárcsak a többiek - az autó aerodinamikáját és fékeit tesztelte, és természetesen a beállítások optimalizálására törekedett. A rutinos olasz ráadásul rengeteget volt a pályán, összesen 121 kört tett meg, műszaki probléma nélkül.
A mai mezőny korelnökét a fentebb már említett Button követi a legjobb időeredmények alapján készített rangsorban. A nap nagy részében élen álló britnek tehát be kell érnie a negyedik hellyel, de a Brawn GP-re átkeresztelt ex-Honda bemutatkozása így is túlszárnyal minden előzetes várakozást. A Mercedes motorral hajtott BGP001-esnek ráadásul műszaki problémája sem volt, ami egy új autó esetében különösen nagy fegyvertény. A helyszíni beszámolók szerint az új autó első szárnya és diffúzora is eltér némileg a riválisokétól.
Az eddigi teszteken kifejezetten peches Nelsinho Piquet-t ma végre a műszaki problémák nagy ívben elkerülték, a Renault brazilja ugyanis zavartalanul tehette meg 126 körét. A második szezonjára készülő dél-amerika hétfőn új első légterelőt próbált ki az R29-esen.
A reggel bemutatott Toro Rossóval Sébastien Bourdais tehette meg az első nyilvános köröket (a francia a múlt héten már bejáratta az autót). A "bemutatkozás" nem is sikerült rosszul, a kiscsapat négykerekűje a hatodik helyen végzett és megelőzte a nagytestvér, a Red Bull Racing autóját terelgető Mark Webbert. A versenyszimulációt végző ausztrál ismét az óriási felületű motorborítással futott, a cápauszonynak nevezett elem szinte hozzáér a hátsó szárny vízszintes elemeihez.
 |
A McLaren egyelőre nagy talány |
A McLaren-Mercedes versenyzőjének, Heikki Kovalainennek viszont egyáltalán nem volt jó napja. A finn szégyenszemre az utolsó helyen végzett, még Adrian Sutil (Force India) és Nakadzsima Kazuki (Williams) is megelőzte a mclarenest. A wokingiak az utóbbi időben sokat bajlódtak az idei évre tervezett hátsó szárnnyal, de a jelek szerint a mérnököknek még nem sikerült megoldást találniuk a meglehetősen nagy problémára.
A csütörtökig tartó teszt a legtöbb csapat számára az utolsó lesz a szezonrajt előtt, de a McLaren-Mercedes, a Renault, a Williams és az eddig legkevesebb tesztkilométerrel rendelkező Brawn GP vasárnaptól öt napon keresztül Jerezben is készül majd a jövő héten.
Teszteredmények, Barcelona, 2009. 03. 09.:
|
Pilóta |
Csapat |
Modell |
Köridő |
Hátrány |
Különbség
az előzőhöz |
Kör
|
1 |
N. Heidfeld |
BMW Sauber |
F1.09 |
1:20.338 |
-.--- |
-.--- |
96 |
2 |
K. Räikkönen |
Ferrari |
F60 |
1:20.908 |
+0.570 |
+0.570 |
81 |
3 |
J. Trulli |
Toyota |
TF109 |
1:20.937 |
+0.599 |
+0.029 |
121 |
4 |
J. Button |
Brawn |
BGP 001 |
1:21.140 |
+0.802 |
+0.203 |
82 |
5 |
N. Piquet |
Renault |
R29 |
1:21.662 |
+1.324 |
+0.522 |
126 |
6 |
S. Bourdais |
Toro Rosso |
STR-04 |
1:22.158 |
+1.820 |
+0.496 |
86 |
7 |
M. Webber |
Red Bull Racing |
RB5 |
1:22.246 |
+1.908 |
+0.088 |
117 |
8 |
A. Sutil |
Force India |
VJM02 |
1:22.452 |
+2.114 |
+0.206 |
129 |
9 |
K. Nakadzsima |
Williams |
FW31 |
1:22.813 |
+2.475 |
+0.361 |
111 |
10 |
H. Kovalainen |
McLaren |
MP4-24 |
1:22.948 |
+2.610 |
+0.135 |
90 |
A tervezett tesztbeosztás, Barcelona, 2009. 03. 09-12.:
|
hétfő |
kedd |
szerda |
csütörtök
|
McLaren |
Kovalainen |
Kovalainen |
Hamilton |
Hamilton |
Ferrari |
Räikkönen |
Räikkönen |
Massa |
Massa |
BMW Sauber |
Heidfeld |
Heidfeld |
Kubica |
Kubica |
Renault |
Piquet |
Alonso |
Alonso |
Alonso |
Toyota |
Trulli |
Trulli |
Glock |
Glock |
Toro Rosso |
Bourdais |
Bourdais |
Buemi |
Buemi |
Red Bull Racing |
Webber |
Webber |
Vettel |
Vettel |
Williams |
Nakadzsima |
Nakadzsima |
Rosberg |
Rosberg |
Brawn |
Button |
Barrichello |
Button |
Barrichello |
Force India |
Sutil |
Sutil |
Fisichella |
Fisichella |
|