F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
F1 történelem
F1 történelem : 1958 - Moss sportszerűségével sokak szívébe lopta magát

1958 - Moss sportszerűségével sokak szívébe lopta magát

Bálint  2008.01.04. 16:28

Az talán mindenki számára ismert, hogy a Formula-1 nem csupán a fényes diadalokról és hatalmas technikai kihívásokról szól. A tragikus események, a sors igazságtalanságának kérdése is hozzátartozik a száguldó cirkuszhoz.

Új szabályokat léptettek életbe, amelyek értelmében a versenytáv maximum háromszáz kilométer lehetett, és a megmérettetés időtartama nem haladhatta meg a két órát. A csapatok kizárólag 100-130-as oktánszámú üzemanyagot használhattak, aminek következtében csökkent a fogyasztás, így lehetőségük nyílott arra, hogy kevesebb benzinnel -így könnyebb autóval- álljanak rajthoz.

Az évadnyitó futam Argentínában került megrendezésre, amelyet eredetileg töröltek a hivatalos helyszínek listájáról, azonban a szervezőknek mégis sikerült elérniük azt, hogy 1958. január 19-én Buenos Aires-ben felbőgjenek a versenyautók motorjai. A BRM és a Vanwall csapatok nem készültek el időben autóik átépítésével, ezért pereskedni kezdtek. A megmérettetés során az események váratlan fordulatot vettek, így az angol csapatok elálltak a pertől. Argentínában mindössze tíz autó állt rajthoz. A Ferrarit Hawthorn, Collins és Musso képviselte, a Maserati alakulatát Fangio, Behra, Mendteguy, Schell és Paco Godia erősítette. Walker 1,5 literes Climax motorral szerelt versenyautójának teljesítménye csupán 165 lóerő, a percenkénti fordulatszáma 6500 volt. A mérlegen mindössze 360 kilogrammot nyomott, ami kétszázzal kevesebb volt, mint a vetélytársak versenygépei. A Vanwall stratégiai okokból a pehelysúlyú Stirling Mosst ültette a volán mögé, hogy ebből előnyre tehessenek szert. Az első rajtkockát Juan Manuel Fangio szerezte meg, Moss két másodperccel rosszabb időt futott, ami a hetedik rajtpozícióra volt elegendő. Moss "kalózjelmezben" kényszerült rajthoz állni, miután felesége belenyújt a szemében, amikor az autóversenyző a hátára akarta venni. A rajtnál Collins féltengelye eltört, Hawthorn megpördült, Fangio és Behra Maseratijával is problémák merültek fel, így a nyolcvan körös megmérettetés harmincötödik körében egy Cooper állt a mezőny élén. Mindenki arra számított, hogy hamarosan Moss kigurul a boxba kerékcserére. A verseny vége előtt húsz körrel Moss előnye harminchárom másodperc volt Musso-val szemben, amikor a Ferrari úgy határozott, hogy támadásba lendülnek. Musso-nak már nem sikerült megelőznie Mosst, aki végül 2,7 másodperces előnnyel halat át a célvonalon. Ez volt a Formula—1 történetében az első olyan alkalom, amikor egy középmotoros autó győzedelmeskedett.

Az évad második futamát Maurice Trintignant nyerte Rob Walker Cooper-Climax-jának a volánjánál, Monte Carlo-ban. A fiatal zseni, Colin Chapman két orrmotoros Lotus-Climax-szal érkezett meg a verseny helyszínére, amelyeket Graham Hill és Cliff Alison vezettek. Zandvoortban Moss rajt-cél győzelmet aratott Vanvall versenyautójával, mialatt Jean Behra és Harry Schell a BRM-mel a második, illetve a harmadik helyet szerezték meg. A negyedik helyen Roy Salvadori tartózkodott, aki egy Cooper T45 típusú autóval állt rajthoz. A Ferrari számára nagy csalódást jelentett a futam, mivel Mike Hawthorn csupán az ötödik helyet tudta megszerezni, a közel száz lóerővel erősebb autóval. Hawthorn levelet írt Enzo Ferrarinak, hogy ez így nem mehet a jövőben tovább, aki erre reagálva javulást ígért.

A Belga Nagydíjon úgy tűnt, hogy a csapat hozza régi formáját, mivel a gyors pályán ki tudták használni a több lóerő nyújtotta előnyöket. Hawthorn megszerezte az első rajtkockát, míg a tizenkilencedik rajtpozícióból egy hölgy indulhatott, Maria Teresa de Filippis. Ő volt az első női Formula-1-es versenyező, aki végül tizedikként fejezte be a megmérettetést. A Ferrari győzelmi esélyei már a rajtot kövezően meghiúsultak, mivel Hawthorn, Musso és Collins egy tévedésből kifolyólag túlmelegedett motorral vágtak neki a futamnak, míg a Vanwall problémamentesen átvette a vezetést, majd diktálta a tempót. Moss rosszul váltott, így Brooks győzedelmeskedett. Brooks győzelme is majdnem meghiúsult, ugyanis autóján kevéssel a verseny végét megelőzően eltörött a hajtómű. Hawthorn a második helyre hozta be a Ferrariját, azonban annak motorja a célvonalon való áthaladáskor megadta magát. A harmadik helyezett Stuart Lewis-Evans is egy meghibásodott géppel ért célba, akinek a Vanwall-ján az első felfüggesztés törött el. A negyedik helyezett Cilff Allison, aki egy Lotus-Climax-szal versenyzett, elméletileg meg is nyerhette volna a küzdelmet, amennyiben a szabályok nem kerültek volna módosításra. Az eredetileg harminc körös versenyből huszonnégyet kellett teljesítenie a pilótáknak, ami 338,4 kilométernek felelt meg. Mike Hawthorn egyre gyakrabban került a kritikusok célkeresztjébe, mivel egyesek szerint nem az elvárásoknak megfelelően teljesített.

A július 6-án Reims-ban megrendezésre került versenyen meggyőzően szerepelt, pont úgy, mint öt esztendővel korábban, amikor Fangio felett diadalmaskodott. Luigi Musso megpróbált lépést tartani az élen autózó Hawthornnal, azonban a célegyenest követő, hosszúra nyújtott jobbos kanyarban 240 kilométeres óránkénti sebességgel letért az aszfaltról, majd felborult. Luigi Musso a helyszínen életét vesztette. A Ferrari versenyigazgatója, Romolo Tavoni idegösszeroppanást kapott, Hawthorn, Collins és Wolfgang Berghe von Trips a versenyt követően csak csendben ültek, akik a Formula-1 tragikus pillanatait idézték fel.

Az Angol Nagydíjat megelőzően két brit pilóta vezette a világbajnoki tabellát, 23-23 ponttal. Moss és Hawthorn mindenáron győzni szeretett volna, azonban a nevető harmadik Peter Collins volt, aki a Ferrari-Dino volánjánál rajt-cél győzelmet aratott. Moss kiesett, Hawthorn a második helyre hozta be autóját, és ő teljesítette a leggyorsabb kört is, így hét ponttal lett gazdagabb. Évzizedekkel később Tony Brooks így emlékezett vissza ezen időszakra: "Mike mindig is a pontrendszerhez igazodott. Ezért sikerült neki egyetlen győzelemmel világbajnoki címet nyernie. Stirling háromszor-négyszer is felállhatott a dobogó legmagasabb fokára, de mivel egy-egy győzelmet kevés ponttal jutalmaztak, ezért sikerült Mikenak az, ami Moss-nak nem. Mike ehhez tartotta magát, és ez hozta meg számára sikert. Az autóversenyzés már csak ilyen."

Német Nagydíj 1958. augusztus 3-án rendezték, ahol Tony Brooks győzedelmeskedett, azonban sikerét egy tragédia árnyékolta be. Peter Collnis a Ferrari volánjánál ülve letért a pálya ideális ívéről, majd felborult. Hawthorn szemtanúja volt barátja halálának, amelynek képsorait egész élete során nem tudott feldogozni. Az események hatására megelégelte a Formula-1-et és a visszavonulását fontolhatta. Mivel ő állt a világbajnoki ranglista élén, a Ferrarinál arra kérték, hogy folytassa. Végül barátja emlékének tiszteletére befejezte amit elkezdett.

A versenynaptárban még három további futam szerepelt és a hat legjobb eredményt vették figyelembe a végelszámoláskor. Hawthorn az évad során hatszor végzett pontszerző helyen, Moss négyszer, így neki még lehetősége volt arra, hogy a maximális pontot a saját számlájára írassa. Hawthorn esélyei nem voltak túl rózsásak, de mindent elkövetett annak érdekében, hogy az év végén ő vihess el a pálmát.

A Portugál Nagydíjat a 7,4 kilométeres Portói pályán rendezték. Mivel Musso és Collins is a kettes rajtszámú Ferrari Dino volánjánál szenvedtek halálos balesetet, így Hawthorn autójára a 22-es szám volt felfestve, ami végül szerencsét hozott neki. A Moss-szal folytatott küzdelemből nem Hawthorn került ki győztesen, ugyanis a Ferrari fékjei rosszabbul üzemeltek, mint a Vanwall-é. A csapat rádión közölte Moss-szal, hogy vetélytársáé a leggyorsabb kör, ami egyben azt is jelentette, hogy folyamatosan azonos köridőket autózik. Ez az egy pont igen fontos szerepet játszott, mivel a végelszámolásnál Moss csupán egy ponttal csúszott le a világbajnoki cím megszerzéséről. Moss lekörözte csapattársát, a harmadik helyen álló Stuart-Lewis Evanst, azonban az utolsó körben megpördült, aminek következtében autója lefulladt. Hawthorn megpróbálta betolni a Ferrarit, hogy folytathassa a küzdelmet. A brit pilóta arra kényszerült, hogy a pálya szélén a menetiránnyal szemben terelgesse a Ferrarit, majd visszaugrott autójába, és végül a második helyet szerezte meg. Ezért az akcióért diszkvalifikáció fenyegette, azonban Stirling Moss kiállt legnagyobb ellenfele mellett. "Mike a pálya szélén tolta be a Ferrarit, ezért nem lehet menetiránnyal szembeni haladás miatt megbünteti őt." Mossnak köszönhetően Hawthorn megtarthatta a második helyért járó pontjait.

Monzában Moss kiesett, így Hawthorn számára nagy lehetőségek kapui nyíltak meg, komoly esélyei voltak arra, hogy idő előtt biztosítsa világbajnoki címét. A terveket Tony Brooks hiúsította meg, akinek sikerült megelőznie a Ferrarit és elsőként áthaladnia a célvonalon.

Az 1958-as esztendő utolsó Formula-1-es futamát megelőzően Hawthorn negyven, míg Moss harminckettő ponttal rendelkezett. Amennyiben sikerült volna győznie, és a leggyorsabb kürt futnia, negyven egy pontja lett volna. Hawthornnak csak abban az esetben járt volna pont, ha második vagy első helyezettként érkezik célba. A másodikért helyért hat pont járt, amit az Argentínában szerezett négy pontja helyett írtak volna jóvá neki, ami összesen negyvenkettő pontot eredményezett volna. A verseny hamar másodlagossá vált, ugyanis Stuart Lewis-Evans súlyos balesetet szenvedett, amikor a Vanwall motorja tönkrement, és az autó a saját olaján megcsúszott, majd kisodródott a pályáról. Evansnek sikerült saját erejéből elhagynia az autót, azonban overallja ekkor már lángokban állt. A sokk hatására nem vette észre a feléje közeledő pályaőrt, aki egy tűzoltó készülékkel igyekezett a szerencsétlenül járt pilóta segítségére. Súlyos égési sérüléseket szenvedett, amibe hat nappal később belehalt. Bernie Ecclestone-nak komoly tervei voltak vele, azt szerette volna, hogy a Cooper-Climax-nál versenyezzen. A futamot végül Moss nyerte, és megszerezte a leggyorsabb kört is, azonban Hawthornnak a második hely is elegendő volt a világbajnoki cím megszerzéséhez. Ebben az esztendőben írták ki először a konstruktőrök világbajnokságát is, amelyet Moss győzelmének köszönhetően a Vanwall nyert.

Tony Vanderwall-re is nagy hatással volt Stuart Lewis- Evans tragédiája, aki úgy döntött az 1959-es esztendőben nem indítja Vanwall csapatát a Formula-1-ben. Mike Hawthorn szintén bejelentette visszavonulását, és lázasan készülődött az esküvőjére. Komoly tervei voltak a jövővel kapcsolatban: át szerette volna venni négy évvel korábban elhunyt édesapja vállalatát. 1959. január 22-én Hawthorn a Jaguárjával Londonba tartott, amikor közel apja balesetének helyszínéhez utolért egy fehér Mercedest, ami Rob Walker tulajdonában volt. Hawthornt egyből felismerte, aki 180 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, amikor az egyik jobbos kanyarban a Jaguar megúszott az eső áztatta aszfalton, nekiment egy teherautónak, majd a fának csapódott. Az 1958-as esztendő világbajnoka tragikus halála megrázta a versenyzőtársakat.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség