F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
F1 történelem
F1 történelem : 1959 - Jack Brabham támadásba lendül

1959 - Jack Brabham támadásba lendül

Bálint  2008.01.04. 16:29

Az 1958-as esztendőben bekövetkezett tragikus baleseteket követően a felelősök belátták, hogy valamit tenniük kell a pilóták biztonsága érdekében. A CSI 1958. október 29-én ismertette az Formula-1-re vonatkozó új szabályokat.

Az új versenygépeknek a szigorú biztonsági előírásoknak is meg kellett felelniük. A brit csapatok vezetőinek nem igazán tetszettek ezek, mivel éppen most vették át az uralmat az autóversenyzésben az olasz konstruktőröktől. A Ferrari és a Porsche hamar megbarátkoztak a gondolattal, ugyanis ők a korábbi évekből rendelkeztek a szabályoknak megfelelő autókkal.

Az 1959-es esztendőben a Charles és John Cooper, Colin Chapman, valamint Leonard Lee által épített 2,5 literes motorok játszották a főszerepet. A Ferrarik súlya közel száz kilogrammal több volt, mint a Cooper és Lotus tömege. Stirling Moss ebben az évadban már nem szerette volna elveszíteni a világbajnoki címet, ezért úgy döntött, hogy Rob Walker privát Cooper-Climax-jával áll majd rajthoz. Az évad első két futamán Monte Carlóban és Zandvoortban az ERSA-Citroen motor meghibásodott, így a már biztosnak tűnő győzelem is meghiúsult. A világbajnoki cím másik legnagyobb esélyese Tony Brooks volt, aki Cliff Allison, Phil Hill, Olivier Gendebien mellett a Ferrari alakulatát erősítette. Moss és Brooks mellett Jack Brabham is bízott a végső győzelemben, azonban arra nem sokan számítottak, hogy sikerülni fog véghez vinnie tervét.

Az évad első Formula-1-es futamát 1959. május 10-én rendezték Monte Carlóban, amelyen Brabham megszerezte pályafutása első győzelmét az autóversenyzés elit kategóriájában. Moss egy perces előnnyel uralta a mezőnyt, amikor tizennyolc körrel a futam vége előtt a motor megadta magát. Jack Brabham a futam során égési sérüléseket szenvedett, mivel a csővezetékek a pilótafülkét és a pedálokat is felforrósították, aminek következtében a lábán hólyagok keletkeztek. Az új Forma-2-es Porsche, Wolfgang Berghe von Trips-szel a volánnál a tizenkettedik helyről vághatott neki a megmérettetések, azonban nem tudott célba érni. Trips a második körben a falnak csapódott, a balesetben Allison és Bruce Halford is érintettek voltak. Az esetet sokak szerint a grófi családból származó pilóta vezetési stílusa váltotta ki.

Három héttel később, a Holland Nagydíjon a BRM megszerezte első győzelmét. A győztes autót Joakim Bonnier vezette. Stirling Moss, aki korábban ezen a helyszínen tesztelte a BRM versenygépeit, az élről kényszerült feladni a küzdelmet. A Walker-Cooper motorja ismét megadta magát. A másik két Cooper-nél, amelyeket Brabham és Gregory vezettek, a hajtómű hibásodott meg. Az újonc pilóta, Innes Ireland a Lotust a negyedik helyre hozta fel. Ireland az 1956-os esztendőben Szuez-ban az ejtőernyős osztag vezető tisztje volt, aki első számú pilótaként került a Lotus versenyistállóhoz. Öröme egészen addig tartott, amíg Chapman fel nem fedezte Jim Clark tehetségét.

A Francia Nagydíjat megelőzően Moss panaszt tett Walkernél a Colotti hajtóműre, aminek következtében az autó átépítésre került, így Moss Reims-ban már egy BRP-BRM-mel állhatott rajthoz. Nagy reményeket fűztek az új versenygéphez, amivel Moss-nak mégsem sikerült célba érnie. A Thillois kanyar előtt megpördült, és bár megkísérelte visszatolni autóját a pályára, ami végül nem sikerült, mivel a hőségtől felrepedezett az aszfalt. Tony Brooks rajt-cél győzelmet aratott, Phil Hill második helyének köszönhetően a Ferrari eredményes napot zárt, amelyet egy botrány árnyékolt be. Jean Behra motorja a rajtnál lefulladt, majd a verseny során meghibásodott, s végül a harmadik helyről kényszerült feladni a küzdelmet. A csapat versenyigazgatója, Romolo Tavoni a boxban szemügyre vette a fordulatszámmérőt, és az egész csapat jelenlétében leszidta, hogy túlpörgette a motort. Behra számára ez akkora terhet jelentett, hogy földre teperte Tavonit. Ezzel a francia pilóta pályafutása véget is ért az olasz csapatnál, aki négy héttel később, egy, a Német Nagydíj keretein belül rendezett autóversenyen életét vesztette.

Ezt a megmérettetést a Berlini Avus versenypályán rendezték, ahol az eső áztatta pálya igen csúszóssá vált. Ennek következtében Behra elvesztette uralmát a Porsche felett, majd egy betonfalnak csapódott. Ez mintegy giotinként vetett véget a pilóta életének. Stirling Mosst sokkolták a francia versenyzővel történtek. "Németország birtokolja a világ egyik legjobb és legrosszabb versenypályáját is. Elég sajnálatos, hogy éppen a legrosszabbat választották a futam helyszínéül. Az Avus Nagydíj két részletben került megrendezésre. Az abroncsok komoly igénybevétele miatt az eredetileg hatvan körösre tervezett verseny helyett, kétszer harminc kör megtétele volt a feladat. Gazdasági okokból csupán tizenöt autó vehetett részt ebben a küzdelemben. Mivel Behra halálát követően a Porsche nem indította el másik autóját sem, ezért az edzés első Cliff Allison még rajthoz állhatott. Az időmérő edzésen 237,5 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, azonban ez csak az utolsó előtti hely megszerzésére volt elegendő. A pilóta tisztában volt azzal, hogy az ő autója nem olyan gyors, mint csapattársaié, ezért padlóig nyomta a gázt.

Az időeredményéről az boxban értesült, valamint az is a tudomására jutott, hogy az éjszaka folyamán az ötödik sebességfokozat is beépítésre került autójába. A Ferrari hatalmas sikert aratott, amikor Tony Brooks, Dan Gurney és Phil Hill szorosan egymást követően haladtak át a célvonalon. Egy ideig ez volt a világ egyik leggyorsabb versenypályája, ahol elérték a 240 kilométeres óránkénti sebességet is. Indianapolisban korábban 235-tel közlekedett a leggyorsabb pilóta. A "második felvonásban" Hans Herrmann 290-es tempónál szenvedett balesetet. A fékek nem bírták a megterhelést, ezért felmondták a szolgálatot, amivel következtében az autót csak úgy tudta lefékezni, hogy azt egy szalmakupacnak irányította. Ennek következtében felborult, de Herrmann túlélte. "Hatalmas szerencsém volt, hogy kirepültem a volán mögül, és a betonnak való csapódás is borzalmas volt, de bármennyire is hihetetlen, néhány horzsolással és zúzódással megúsztam az esetet. Olyan ez, mint egy nagy csoda." – nyilatkozta évekkel később Herrmann. A Berlinben megrendezésre került futamot követően Brabham előnye négy pontra csökkent Tony Brooks-szal szemben.

A Portugál Nagydíjon úgy tűnt, hogy akár Moss is megszerezheti a világbajnoki címet, aki az évad során gyakran küzdött technikai problémákkal. Az edzés során Moss két másodperccel jobb időt futott, mint a második helyezett Jack Brabham, majd a futam során az egész mezőnyt lekörözte a Walker-Cooper volánjánál. Brabham összeütközött Mario Cabrallal, aminek következtében kiesett az utóból, majd az aszfalton landolt. Csak kevésen múlott, hogy Masten Gregory nem gázolta el, és néhány horzsolással megúszta az esetet.

A világbajnokság továbbra is nyitott volt, mivel Brooks öt kör hátránnyal csupán kilencedik lett. Monzában Brooksnak szintén nem volt szerencséje, akkor kuplung hibásodott meg, így újból Moss győzedelmeskedett. Ez volt az első olyan alkalom, amikor a gyengébb teljesítményű Cooper-Climax egy gyors pályán győzte le a Ferrarikat.

Az évad utolsó versenyét megelőzően Brabham harmincegy ponttal vezette a világbajnoki tabellát, őt Moss követte huszonöt és fél pontjával, míg Brooks 23 ponttal rendelkezett. A végső győzelemre ők hárman voltak már csak esélyesek. Brooks álma hamar véget ért, ugyanis már az első körben belerohant von Trips autójába. Az esetet követően gyorsan a boxba igyekezett, hogy felmérjék a kárt. "A pályafutásom során kétszer szenvedetem súlyos balesetet, amikor sérült autóval versenyeztem. Az 1956-os esztendőben éppen emiatt szenvedtem égési sérüléseket a BRM-mel, és 1957-ben Le Mans-ban az Austin Martin volánjánál ülve csúsztam ki. Akár meg is halhattam volna, ezért megfogadtam, hogy csak tökéletes autóval fogok a jövőben versenyezni. Sebringben is ezért hajtottam azonnal a boxba, miután Taffy-val (Wolfgang Berghe von Trips) ütköztem. Az autómnak szinte semmi baja nem lett, és végül harmadikként fejeztem be a megmérettetést, de egyesek szerint akár nyerhettem is volna. Ezzel világbajnok lehettem volna, mert Jack negyedik helye a szabályok értelmében nem volt értékelhető. Ennek ellenére tudom, hogy helyesen döntöttem. Az életben nem kell feleslegesen kockázatot vállalni. Nekem ezért sikerült túlélnem a Formula-1-et."

Moss az ütközés következtében hamar a mezőny élére került, Brabham tartotta második pozícióját, aki Bruce McLaren követett. A negyvenkettő körös futam hatodik körében Moss autója ismét meghibásodott, Maurice Trintignant csak kevéssel csúszott le a győzelemről, míg Brabham autójából két kilométerrel a vége előtt kifogyott az üzemanyag, így McLaren gondolkodóba esett, hogy megelőzheti-e csapattársát. Brabham intett neki, így Bruce McLaren 22 esztendősen megszerezte első futamgyőzelmét. Ő volt a legfiatalabb pilóta, akinek sikerült futamot nyernie. Jack Brabham aggódni kezdett a világbajnoki címéért, ezért áttolta autóját a célvonalon, azonban ekkor már végkimerültség szélén állt. Úgy tűnt, hogy hiába küzdött a rekkenő hőségben, a negyedik helyért nem jár pont. A világbajnoki címet azonban sikerült megszereznie, a rajnál a földre zuhanó pilótának, akinek munkatársai kólát adtak a kiszáradás ellen.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség