F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
F1 történelem
F1 történelem : 1960 - Az orrrmotoros autók búcsúja

1960 - Az orrrmotoros autók búcsúja

Bálint  2008.01.04. 16:30

A Formula-1 történetében utoljára 1960-ban vettek részt orrmotoros autók a megmérettetéseken. Ezt követően mindössze egyszer fordult elő, hogy egy ilyen gépezet rajthoz állt az autóversenyzés elit osztályában.

A szakadó esőben Fairman átadta a volánt Stirling Mossnak, aki remekül irányította a Fergusont az eső áztatta pályán, eredményét azonban szabálytalanság miatt törölték. Később, az Oulton Parkban rendezett versenyen elsőként haladt át a célvonalon. A Formula-1 történetében ez volt az első olyan alkalom, amikor egy négykerékmeghajtásos autó győzedelmeskedett, s egyben ez volt a orrmotoros autók utolsó győzelme is.

A brit csapatok fájó szívvel gondoltak arra, hogy az 1960-as évad végével a korábbi szabályoknak is búcsút kell inteniük. A Cooper, a BRM, a Lotus és az Austin Martin vezetősége az utolsó pillanatig abban bízott, hogy a 2,5 literes szabályok továbbra is érvényben maradnak. Ezen versenyistállók teljesen új fejlesztésű autóval álltak rajthoz az 1960-as esztendőben, míg a Ferrari a orrmotoros Dino 246 versenyautójának módosított változatával indult. A legjobb pilóták, Dan Gurney és Tony Brooks elhagyták a csapatot, míg Wolfgang Berghe von Trips és Phil Hill hű maradt az olasz versenyistállóhoz. A német versenyzőt gyakran érte kritika teljesítménye miatt, azonban ebben az esztendőben a Ferrari megbízhatóságáról tett tanúbizonyságot: a kilenc futam során ötször végzett pontszerző helyen.

Az idény közepén Austin Martin valamennyi orrmotoros autóját visszavonultatta, míg az amerikai Lance Reventlow Formula-1-es konstrukciói néhány megmérettetéssel később követték Austin Martin példáját. A Lotus és a BRM tanult az előző évek hibáiból, ezért 1960-ban középmotoros autóval álltak rajthoz. Tony Rudd a korábbi P25-ös orrából az új P48-as hátuljába építtette a négyhengeres motort. Az autó nem bizonyult túl megbízhatónak, és biztonságosnak sem, amely egy 18 esztendős néző életét követelte a Zandvoortban megrendezésre került versenyen. Colin Chapman – Ruddhoz hasonlóan - szintén egy új tervezésű autóval állt elő, amelynek motorja egy négyhengeres Climax. Mindössze 380 kilogramm volt. Chapman a kerékfelfüggesztések nagy mestere volt, így nem meglepő, hogy a Lotus 18 megalkotásakor egy szokatlan megoldással állt elő.

Nem sokon múlott, hogy Innes Ireland megnyerje vele az évad első futamát, a Buenos Airesben megrendezésre került Argentin Nagydíjat. Bár ez a győzelem meghiúsult, Goodwoodban a Glover Trophy, valamint Silverstone-ban az International Trophy elnevezésű megmérettetéseken könnyed győzelmeket szerzett. Néhány nappal Ireland silverstone-i győzelmét megelőzően Harry Schell halálos balesetet szenvedett egy Cooper-Climax volánjánál.

Stirling Moss elérkezettnek látta az időt, ezért Rob Walker egy Lotus 18-at rendelt neki Chapmantől, eleget téve Moss különleges kívánságainak. A Lotus az utánpótlás versenyzőket támogatta, így Ireland mellett John Surtees és Alan Stacey is Chapman csapatában szolgát. Surtees öt világbajnoki címet szerzett gyorsasági motorban. Mivel előfordult, hogy a Formula-1-es versenyekkel egy időben került megrendezésre a motoros világbajnokság futama is, ezért Chapman a 24 esztendős Jim Clarkot szerződtette ezen versenyekre.

Stirling Moss Monte-Carlóban elsőként haladt át a célvonalon, míg a címvédő Jack Brabham vezető pozícióból csúszott ki. Egyes elmondások szerint alábecsülte a felszáradó pályát, és talán ezért ütközött a falnak a Saint Devote kanyarban. Chapman nagyon örült a győzelemnek, aki nem törődött azzal, hogy a versenyt követően milyen állapotban van a versenyautója. "Az én autóimnak csak a futam végéig kell kibírnia."

Zandvoortban Moss ismét üldözőbe vette Brabhamet. A Cooper a pálya széléről egy követ vert fel, aminek következtében a Lotus jobb első kereke meghibásodott. Moss a boxba igyekezett a probléma orvoslására. A javítási munkálatok három percig tartottak, így Moss csak egy kör hátránnyal, a tizenkettedik helyre tudott visszatérni. A hetvenöt körös verseny ötvenedik körében már a hetedik helyen állt, a hatvanötödikben ledolgozta körhátrányát Brabhammel szemben, végül negyedikként haladt át a célvonalon, egy másodperccel a BRM pilótáját, Graham Hillt követően. Bár Brabham megnyerte a Holland Nagydíjat, a nap hőse mégis Moss volt. Úgy tűnt, hogy a Lotus 18-cal végre sikerül megnyernie a régóta áhított világbajnoki címet.

A következő állomás Spa-Francorchamps volt, amelynek 14 kilométer hosszú versenypályája a Formula-1 első világbajnokának, Giuseppe Farinának a sikereit idézte fel, aki leggyorsabb körében 185 kilométeres óránkénti sebességet ért el a 350 lóerős Alfa Romeo volánjánál. Tíz esztendővel később Jack Brabham a 240 lóerős Cooper-Cilmax-szal átlagban 220 kilométeres óránkénti sebességgel haladt. Az autóipar gyors tempóban fejlődött, amivel a pályák nem tudtak lépést tartani, így némelyik helyszín életveszélyes volt. Ennek okán 1960-ban megalapították a Grand Prix Drivers Association-t, amely a versenyzők érdekeit képviselte.

A szombat reggeli edzésen Stirling Moss súlyos balesetet szenvedett, ami majdnem az életébe került. Moss 230 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, amikor a bal hátsó kerékfelfüggesztés eltört, s az autó irányíthatatlanná vált. A becsapódás akkora erejű volt, hogy Moss visszarepült a pálya másik oldalára. Negyed óra telt el, amíg az orvos megérkezett a baleset helyszínére, és a súlyosan megsérült versenyzőt kórházba szállították. Moss ugyan túlélte a hatalmas bukást, de szinte minden csontja el volt törve. A Lotus vezetőségét sokkolta az eset, azonban ezzel még nem ért véget balszerencse szorozat. Michael Taylor, aki szintén egy Lotus 18 volánjánál ült, szintén balesetet szenvedett a kormánymű meghibásodásának következtében. Chapman a maradék három, edzésben lévő autóját is kihívta a boxba, majd Angliából jobb minőségű alkatrészeket rendelt, hogy július 19-én Ireland, Clark és Stacey rajthoz állhassanak.

A hatodik helyért komoly küzdelem folyt, mivel ebben az esztendőben már ezért a helyezésért is járt egy világbajnoki pont. Helyette törölték a leggyorsabb körért járó plusz pontot. A 31 esztendős Willy Mairesse életében először állt rajthoz Formula-1-es versenyen, akit a Cooper versenyzője Chris Bristow vett üldözőbe. A 22 esztendős angol pilóta tele volt életerővel, bátor és rátermett fiatalember volt. Eltökélte, hogy megelőzi Mairessét, amire a pálya egyik legveszélyesebb szakaszán vállalkozott. Bristow elvesztette uralmát a jármű felett, és 200 kilométeres óránkénti sebességgel a pályát övező bokroknak csapódott. Halálhíre futótűzként terjedt el a helyszínen lévők körében, azonban ezzel még mindig nem ért véget a tragédiák sorozata. A 26 esztendős Alan Stacey, akinek jobb lába helyén egy protézis volt, egy számára speciálisan kialakított autóval állt rajthoz, és sok csodálója volt, hogy fogyatékossága ellenére sikerült bejutnia az autóversenyzés elit osztályába. Moss és Taylor balesetét kövezően Stacey nem szeretett volna fölösleges kockázatot vállalni, és elsődleges célul azt tűzte ki, hogy épségben célba érjen. A futam vége előtt tizenkét körrel a hatodik helyen autózott, amikor egy madár repült át a pálya felett, egyenesen Stacey szemüvegének. A Lotus versenyzője elvesztette uralmát az autó felett, elhagyta a pályát, majd többszöri átpördülést követően állt meg. Alan Stacey holtteste körül szemüveg, sisak és overall maradványok voltak. A látvány sokkolta a nézőket, így Jack Brabham győzelme jelentéktelennek tűnt a két halálos áldozatot követelő versenyt követően.

Brabham Reimsban és Silverstone-ban is elsőként haladt át a célvonalon, amivel - az évad során először - átvette a vezetést a világbajnoki ranglistán. Bruce McLaren eközben csendben gyűjtögette pontjait, ezért csak a negyedik győzelmét követően rendelkezett Brabham a legtöbb ponttal. Silverstone-ban Graham Hill BRM-je a rajtnál lefulladt, majd Tony Brooks nekiment, de az elszánt pilóta a végsőkig küzdött, aminek eredményeként a hetvenhét körös verseny ötvennegyedik körében átvette a vezetést. A győzelme Phil Hill és von Trips lekörözésekor hiúsult meg. "Túl gyors voltam, és a fékek nem bírták a megterhelést. Megpördültem, majd kicsúsztam, s ez véget vetett a győzelmi esélyeimnek. Nagyon csalódott voltam, és nagy szomorúság töltötte el szívemet a boxutca felé menet. A nézők azonban nagyon lelkesek voltak, ami nagyon jó érzés volt." Három hónappal később felesége egy gyermekkel ajándékozta meg a fiatal pilótát. 1960. szeptember 17-én fia született, akit Damon névre kereszteltek.

Jack Brabham 32 ponttal vezetette a világbajnoki tabellát, Bruce McLaren a silverstone-i negyedik helyét követően 27 ponttal rendelkezett. A következő állomás Portugália volt, ahol Jack Brabham idő előtt bebiztosította világbajnoki címét. Az Olasz Nagydíj szeptember 4-én került megrendezésre, aminek eredménye nem számított bele a világbajnoki összesítésbe. Az angol csapatok bojkottálták a versenyt; a Cooper, a Lotus és a BRM vezetősége túl veszélyesnek ítélte a pályát. A versenyt Phil Hill nyerte meg a Ferrari volánjánál, így ő volt az első amerikai pilóta, aki győzni tudott a Formula-1-ben, és ez volt a farmotoros autók utolsó diadala is egyben. Miután a világbajnoki cím sorsa már augusztus 14-én eldőlt, így az Amerikai Nagydíjnak már nem volt komoly tétje, amelyen a balesetéből felépülő Stirling Moss bravúros győzelmet aratott.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség