F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
Forma1 kisokos
Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: Motor és sebességváltó

Forma-1-kisokos: Motor és sebességváltó

Bálint  2008.03.09. 10:01

Egy mai Forma-1-ben szereplő versenyautó motorja és sebességváltója talán a világ legjobban igénybevett mérnöki alkotása, mely hihetetlen erőt generál és juttat el a kerekekhez.

Az autóversenyzés történelmében hosszú időn át Ferdinand Porsche alapigazsága volt meghatározó a motorfejlesztés területén: "A versenyzőt megnyeri futamot a tökéletes versenymotorral, ami a leintést követően darabjaira hullik".

Napjainkban azonban a tervezőknek már figyelembe kell venniük, hogy a motoroknak több, mint egy versenyhétvégét kell kibírniuk, tehát az alkatrészek méretezését nem lehet alárendelni teljes mértékben a teljesítmény maximalizálásának, hanem megfelelő élettartamot is kell nekik biztosítani.

Robbanásszerű volt a fejlődés

A motorok ereje és teljesítménye az a terület, ami kiválóan tükrözi, hogy a sport története alatt milyen messzire is jutott el. Kezdetben, az ’50-es években a versenymotorok 100 lóerőt voltak képesek kihozni 1 liter hengerűrtartalomból, annyit, mint a mai sportosnak nevezett utcai autók. Ez a teljesítményadat lépésről-lépésre növekedett, majd akkor ugrott hatalmasat, mikor elkezdték használni a turbófeltöltőket. Ekkor átlagosan 750 lóerőt hoztak ki 1000ccm lökettérfogatból.

1989-ben azonban betiltották a turbók használatát, ismét szívómotorok kerültek a pilóták mögé, mielőtt a turbó használata miatt kezelhetetlen lóerőgyárakká változtak volna az autók. A csapatok fejlesztéseikkel azonban ismét közelítették az 1000 lóerős határt, néhányan elérték a 300LE/liter teljesítményt 2005-ben, a 3.0 literes, V10-es motorok utolsó évében.

2006-ban a motorra vonatkozó szabályok megváltoztak. 2.4 liter és "V" alakban elhelyezett 8 henger állt rendelkezésre, ebből kellett a lehető legjobb teljesítményt kihozni. A korlátozás miatt az elérhető teljesítmény nagyjából 20 százalékkal csökkent.

Iszonyatos terhelés - bődületes teljesítmény

A motorok 19.000-es fordulatszáma azt eredményezi, hogy 650 liter levegő szükséges minden másodpercben, továbbá üzemanyagból 75 litert igényelnek 100km megtételéhez. A hatalmas fordulatszám magával hozza a szelepek hihetetlen terhelését, a normál nehézségi gyorsulás - a G - értékének a 9000-szeresét kell elviselniük. Nem meglepő, hogy a legtöbbször a motor hibája miatt kénytelenek a versenyzők feladni a futamot.

A modern F1-es autók motorjai sokban hasonlítanak az utcai társaikhoz, találhatunk bennük hengereket, dugattyúkat, szelepeket, főtengelyt, de a megalkotásuk során egészen más feltételeket kell betartaniuk a tervezőknek, mint az utcára szánt motorok esetében.

A motor az egyik legjobban igénybe vett alkatrész a Forma-1-es autóban, szénszál erősítésű "teknőben" helyezkedik el a versenyző mögött, a külső borítása egyúttal fő teherviselő elem is, erre kerül rögzítésre ugyanis a sebességváltó és a hátsó kerékfelfüggesztés is. A tervezés során sok, egymással kicsit ellentétes feltételnek kell megfelelni: a lehető legkisebbnek, legkönnyebbnek kell lennie, és a lehető legjobban le kell tudni süllyeszteni a karosszériában, segítve ezzel a kocsi súlypontjának közelítését az aszfalthoz. A tervezés során a lehető legalacsonyabb konstrukciót kell megalkotni, hogy a motor feletti külső karosszériaelemek a lehető legkisebbek lehessenek, csökkentve ezzel a légellenállást és javítva az áramlási viszonyokat.


A váltó

A sebességváltók a mai F1-es autókban talán legjobban automatizált részegységek. A versenyző a kormány mögött elhelyezett kapcsolókkal választhatja ki a használni kívánt fokozatot.

Ez a szekvenciális váltó a használatát tekintve a motorkerékpárok váltójához hasonlít a legjobban, sokkal gyorsabb kapcsolást tesz lehetővé, mint a hagyományos "H" sémán kapcsolható váltók.

A sebességváltó vezérlését végző fokozatkiválasztó billentyűk elektronikus parancsot adnak ki a váltónak, ami végrehajtja a kapcsolást. A technológia ugyan lehetővé tenné a teljesen automatikus sebességváltó alkalmazását, továbbá rajtprogram és más elektronikus segédeszköz használatát, de a mostani szabályok tiltják ezeket, egyrészt a költségek csökkentése miatt, másrészt a így versenyzők tényleges vezetési tudása határozza meg a sorrendet (vagy legalábbis a szabályalkotók szándéka ez volt). Az általában 7 fokozatot tartalmazó sebességváltót a motor hátsó részére rögzítik.

A hosszú élettartam a nyerő

Köztudottan hatalmas költséget emészt fel a high-tech motorok gyártása és cseréje, ezért az FIA 2005-ben megjelentetett szabályában kötelezte a csapatokat arra, hogy egy motort két egymást követő nagydíjon kötelesek használni. Amennyiben motort kell cserélni, úgy a megszerzett rajthelyhez képest 10 hellyel sorolják hátrébb a versenyzőt. 2008-tól kezdve hasonló szabály lép életbe a sebességváltókra, csak itt már 4 versenyhétvégét kell teljesíteni majd egy sebességváltónak.

Mindezek mellett 2006-ban befagyasztották a motorfejlesztéseket, kardinális változtatást 2010-ig nem végezhetnek a csapatok a motorokon. Egyrészt költségcsökkentési okok játszottak szerepet a döntésben, másrészt az FIA el szeretne mozdulni a környezetbarát technológiák, anyagok és üzemanyagok felé, a szabályok pontos kidolgozására elfogadására így elegendő idő áll rendelkezésre.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?