F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
Forma1 kisokos
Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: A versenyzés sava, borsa az előzés

Forma-1-kisokos: A versenyzés sava, borsa az előzés

Bálint  2008.04.10. 15:32

Általában a versenyek legizgalmasabb pillanatai az előzések, igaz, napjaink Forma-1-ében nehezen megvalósíthatóak ezek a manőverek. Nagyon leegyszerűsítve az előzés olyan haladási ív és sebesség megválasztása, amivel az elöl haladó pilóta mellett az előzést kezdeményező sofőr el tud haladni.

A verseny folyamán ez bármikor kivitelezhető, akár a verseny rajtját követő első kanyarban, vagy a futam során bármikor. Nagyon sokszor lehet hallani az "előzés a bokszutcában" kifejezést (a versenyző jobb pozíciót szerez a tankolások és kerékcserék során), ami alapvetően a jobb, hatékonyabb versenystratégia, vagy a gyorsabban dolgozó szervizcsapat miatt jön létre. A nézők természetesen a pályán szeretnek előzéséket, test-test elleni küzdelmet látni a verseny során.

Az előzéshez mindenképpen szükséges sebességkülönbség, a hátul haladó autó gyorsabban érkezik az adott ponthoz, mint az előtte haladó, így le tudja hagyni. Ha rendelkezésre áll az elegendően nagy sebességkülönbség, akkor az előzés könnyedén kivitelezhető. Mivel a Forma-1-es autók teljesítménye és sebessége között kardinálisan nagy különbségek nincsenek (a különbségek csökkentésére, tehát az első utolérésére törekszik minden csapat), ezért ebben a sportágban alapvetően nem csak a sebességkülönbségre kell hangsúlyt fektetniük a pilótáknak, hanem vezetéstechnikailag képzettebbnek, tehetségesebbnek, adott esetben bevállalósabbnak, és nem utolsó sorban bátrabbnak kell lenniük a riválisaiknál.

Az egyik legfontosabb befolyásoló tényező az előzések során az aerodinamikai hatás. Ha egy versenyző túlságosan megközelíti az előtte haladó autót, akkor bekerül az elöl haladó versenyautóról leváló turbulens áramlásába, aminek jó és rossz hatásait is megtapasztalhatja. Az egyenesekben segíthet, mert ebben a szélárnyéknak is nevezett térben lecsökken az autó légellenállása, még jobban fel tud gyorsulni a hátul haladó autó, ezáltal generálva a szükséges mértékű sebességkülönbséget. Sokszor megfigyelhető, hogy a lehető legutolsó pillanatig az elöl haladó autó mögött tartózkodik az előzni szándékozó versenyző, és csak az utolsó utáni pillanatban vág ki mellé, hogy véghezvigye az előzést.

Néha nem sikerül egy-egy előzési manőver...



A probléma általában a kanyarokban következik. Az előbb említett turbulens áramlásban ugyan csökken a hátul haladó autó légellenállása, azonban ezzel párhuzamosan a turbulens áramlásban az aerodinamikai elemek, a szárnyak, nem képesek akkor leszorító erőt termelni, mint sima, zavarmentes, lamináris áramlásban. A leszorító erő csökkenésével drámaian csökken az elérhető kanyarsebesség is, ezért láthatjuk azt, hogy a hátul haladó versenyző egészen más kanyarívet választ az előtte lévőtől, hogy az autója tudjon leszorító erőt termelni az így megtalált ’sima’ levegőből.

Az előzés nem csak a teljesítménykülönbségről szól. Előszeretettel előznek a versenyzők a kanyarokhoz közeledve a fékezési szakaszban, megvalósítva az úgynevezett kifékezést. Egyrészt az előzni szándékozó haladhat a szélárnyékban és a fékezés során vált másik kanyarívre, másrészt már az egyenesben haladhat másik versenyvonalon és nagyobb fékerőt alkalmazva, rövidebb fékúton kerül a másik versenyző mellé, majd elé. Egyszerűbben fogalmazva, ha egy versenyző nagyobb tapadással rendelkezik a fékezéskor és a kanyarban (vagy magabiztosabban tudja vezetni az autóját a tapadási határhelyzetben), akkor az elöl haladótól eltérő kanyarodási ívet választva előzni tud - akár az elöl haladó versenyzőt kívülről is körbeautózhatja.


Néhány emlékezetesebb pillanat



Előzési szituációban az elöl haladónak nincs más lehetősége, mint védeni a pozícióját a jó helyen megválasztott fékezéssel és megfelelő kanyarodási ív választásával. A tehetséges és képzett versenyző tiszta eszközökkel maga mögött tudja tartani ellenfelét úgy, hogy a kanyar bejárati ívén szűkebb ívet használ, nem hagy teret a kifékezésnek és a bebújásnak. A semleges ponttól eltolt kigyorsítással tudja védeni a helyezését, megakadályozva ezzel a hátul haladó versenyzőt a korai gyorsítás megkezdésében. További lehetőség a késői fékezés, de a kanyar ívére későn történő ráfordulás is, ezzel mintegy becsalogatja az előzésbe a hátul haladó versenyzőt, viszont előbb fogja elérni a semleges pontot a kanyar belső ívén, az eddig előzni próbáló versenyző kanyaríve a kijárat felé törvényszerűen kiszélesedik, így ismét az eddig elöl haladó versenyző lesz a jobb pozícióban. Ez a fajta ’harc’ lényegesen lassabb versenytempót tesz lehetővé, ezért láthatjuk, hogy a ’csatázó’ versenyzők lemaradnak az előttük haladó versenytársaiktól.

A nagyszerű előzések tették és teszik oly népszerűvé a Forma-1-es versenyeket - némelyik mesterein kivitelezett előzésről évekig beszél a szaksajtó és a közönség is. A mai versenyzők már képesek egymáshoz képest rendkívül közel autózni mindenféle érintkezés és ütközés nélkül, közben minden előttük adódó minimális előzési esélyt is igyekeznek kihasználni. A verseny irányító testülete is rákényszeríti a versenyzőket a tiszta küzdelemre, hiszen folyamatosan figyelik a pályán mutatott magatartást, a legkisebb veszélyes vagy sportszerűtlen cselekedetet is szankcionálják.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?