F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
Forma1 kisokos
Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: Bokszkiállások és versenystratégiák

Forma-1-kisokos: Bokszkiállások és versenystratégiák

Bálint  2008.04.13. 09:43

A Forma-1-ben a média és közönség figyelme elsősorban a pilótákra irányul, de ez továbbra is csapatsport, és nem csak a versenyek között teszt és fejlesztési időszakban, hanem magán a versenyen is. A precízen időzített és milliméter pontosan koreografált bokszmunka ma már éppen olyan szerves része a versenystratégiának, mint a versenyző pályán nyújtott teljesítménye és alkalmazott stratégiája. A kerékcserék, tankolások, szükség esetén gyors alkatrészcserék és beállítás módosítások hibátlan elvégzése a bokszban feladatát teljesítő csapat felelőssége.

A Forma-1 története során azonban nem volt mindig ennyire fontos szerepe a szerelőknek a bokszban. A kiállások kívülről nézve szervezetlennek, nem egyszer kaotikusnak tűntek az 1970-es évek végéig, különösen akkor, ha nem volt megfelelő a kommunikáció a csapat és a versenyző között, és emiatt nem előre tervezetten érkezett a pilóta a bokszba. A mai bokszmunka szervezettsége akkor kezdett kialakulni, mikor az FIA engedélyezte a verseny közben tankolásokat, ám ezzel párhuzamosan csökkentette a versenyautókban elhelyezhető üzemanyagtankok maximális méretét.

A versenyautó a bokszutca megközelítésekor aktiválja a sebességkorlátozó elektronikát, mert a bokszutcában mind az edzéseken, mind a versenyen sebességkorlátozás van érvényben. A kerékcsere és tankolás helyének megtalálásában segítséget nyújt a ’nyalókás ember’, aki mutatja, hogy hová kell beállnia. A ’nyalókás ember’ kezében található egy hosszú rúd a végén egy táblával, aminek a két oldalán a "Stop / Első fokozat" felirat olvasható. E táblát a pilóta beállása után az autó előtt tartja, utasítást adva ezzel a versenyzőnek a megfelelő műveletek elvégzésére. Az autó megáll az előre pontosan kijelölt helyén, majd ha kereket kell cserélni, akkor a szerelők azonnal megkezdik a használt kerekek le-, és az újak felszerelését.

Mindennek olajozottan kell működnie



Minden egyes kerék lecseréléséhez három szerelőt alkalmaznak, egyikük kezeli a kerékkulcsot, meglazítja és leveszi, majd visszahelyezi és meghúzza a kerékanyát és biztosítja azt a lecsavarodás ellen. Egy szerelő leveszi és azonnal elviszi a közelből a használt kereket, egy másik pedig felteszi az újat. Ezzel egy időben két másik szerelő csatlakoztatja az üzemanyagtöltő csövet, az egyik precízen rögzíti a csonkot, majd eltávolítja a tankolás végeztével, a másik segít tartani a nehéz csőrendszert. Többször megfigyelhető a tankolások során egy harmadik szerelő is, aki segít ellépni a két tankolást végző társának, hogy az autótól a lehető leggyorsabban el tudjanak távolodni.

További szerelők is munkába léphetnek az autó körül, amennyiben például állítani kell az első vagy hátsó szárnyak meredekségén. Ha megsérül egy karosszériaelem, akkor annak a cseréjét is a szerelőknek kell elvégezniük, külön készülnek minden egyes gyorsan cserélhető elemmel kapcsolatos munkára, rendelkezésükre állnak segédberendezések és célszerszámok. Például a rendkívül sérülékeny első szárnyat egyben cserélik, alig valamivel hosszabb idő alatt, mint ami egy normál kerékcseréhez szükséges.


Bokszkiállás a Toyotánál



A pályán menet közben nagyon sok porral, a gumik kopása során keletkező kisebb gumidarabokkal, esetleg szeméttel találkozhat a versenyautó, amit a szerelőknek el kell távolítaniuk a versenyautó hűtőrendszerének levegő-bevezető nyílásaiból, hogy ezek ne csökkentsék a hűtők kapacitását. Általában egy-egy szerelő végzi ezt a munkát az autó két oldalán. További szerelőket lehet megfigyelni az autó mögött, akik készenlétben állnak az autó esetleges lefulladása esetén az újraindításra. Az F1-es versenyautókban nincs önindító, külső szerkezetet tolnak rá a váltóház végén kialakított tengelycsonkra, amivel megforgatják a főtengelyt a beindításhoz.

Mikor a szerelők elkészültek a saját feladatukkal, akkor hátralépnek és/vagy felemelik a kezüket. Ez a jelzés a ’nyalókás ember’ felé, hogy minden készen van. A ’nyalókás ember’ feladata figyelemmel kísérni az autón folyó munkákat, meggyőződni arról, hogy az elindulásra csak akkor ad engedélyt a pilótának, mikor éppen nem érkezik másik versenyautó a bokszutcában. Ha minden feltétel adott, akkor egyszerűen felkapja a tábláját, ekkor a versenyző azonnal elindul a boksz kijárata felé. A sebességkorlátozó elektronikát csak akkor kapcsolja ki a versenyző, mikor a bokszutca végét jelző vonalat átlépte.

Ma már egy átlagos kerékcsere - függően a szerelők tapasztalatától és összhangjától - 4-5 másodperc alatt elvégezhető, a ténylegesen állva töltött idő a betölteni kívánt üzemanyag mennyiségétől függ.
Egy rész tudomány, egy rész varázslat - a megfelelő stratégia elengedhetetlenül szükséges a verseny megnyeréséhez (a rossz stratégia pedig mindig rossz eredményt hoz). Az alapvető változók az egyenletben a gumik és az üzemanyag mennyisége, de ezen túl gyakorlatilag végtelen számú befolyásoló tényezőt lehet számításba venni.

Nem sokkal azt követően, hogy az FIA újra engedélyezte a verseny közbeni tankolásokat, a csapatok stratégiai tervezői is munkához láttak. Gyorsan kiderült, hogy annak ellenére, hogy egy átlagos versenytáv, összesen egy tervezett verseny közbeni tankolással teljesíthető lenne, sokkal jobb eredmény érhető el, ha kettő, három, vagy még több rövidebb tankolással teljesítik a pilóták a futamot. A kevesebb üzemanyag könnyebb autót is jelent egyúttal, amivel gyorsabb köröket lehet futni, nem terheli annyira a puha keverékű, nagy tapadású gumikat, amik így lassabban is kopnak. Akkor érdemes egy további kerékcserét betervezni, ha az ezzel járó - pályánként változó - nagyjából 30 másodperc kiállási időnél többet lehet nyerni.

Az előre eltervezett versenystratégiát gyakran a futam közben is változtatják a csapatok. Érdemes például előre hozni egy kerékcserét, ha a versenyző nagy forgalomba, lassú autók közé szorult, majd a tankolás után forgalommentes részre tud visszajönni és tiszta, gyors köröket tud futni. További tényező, hogy a frissen megtankolt autó nehezebb, ezért fékezés során nagyobb felületi terhelés alakul ki a gumikon, ami esetleg még az előzést is segítheti. További lehetőség, hogy a tervezettnél kevesebb üzemanyagot tankolnak, ezzel hamarabb befejezve a bokszmunkát és segítve a versenyzőt, hogy a riválisa elé tudjon visszaállni a pályára, ez az ’előzés a bokszutcában’. 2007-ben az FIA egyetlen gumiszállítóval állapodott meg, ami ismét a taktikák átgondolásához vezetett, hiszen minden pilóta azonos gumikat tud használni, de kötelezően használni kell a versenyre biztosított ’puha’ és ’kemény’ keverékeket is a futam során.

A fentieken kívül hatalmas mennyiségű adatot vesznek figyelembe a stratégák: időjárás jelentések (saját mérések, helyi szolgáltatók adatai, szerződött partnereik adatai), a pálya vonalvezetése, a kanyarok száma és iránya, az aszfalt állapota, a bokszutca hossza, stb. Azonban hiába a tökéletesen felépített taktika, ha a futam során valamilyen oknál fogva bejön a pályára a biztonsági autó, vagy hirtelen megváltozik az időjárás. Aki a legjobban tud alkalmazkodni a megváltozott feltételekhez, annak lesz a legjobb esélye a végső győzelemre.

A legutolsó, de talán legfontosabb összetevője a versenystratégiának minden esetben a szerencse!

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?