Alonso duplázott, az élmezőny kis híján nullázott
Bálint 2008.10.12. 08:53
A világbajnoki címért küzdő Hamilton és Massa idegeit kikezdhette a vb-csata, mindketten felesleges hibákkal nehezítették meg saját életüket, csak utóbbi szerzett egyetlen pontot. A Japán Nagydíjat egyébként könnyed vezetéssel a két héttel ezelőtti győztes, Fernando Alonso nyerte Kubica és Räikkönen előtt.
Borongós idő fogadta a mezőnyt vasárnap Japánban, de esőre nem volt kilátás. A hőmérséklet a hétvégén most volt a legalacsonyabb, csak 16 fokig szökött fel a hőmérő higanyszála.
Fudzsiban a korán kelők az idei év legeseménydúsabb rajtját láthatták. A második helyről induló Kimi Räikkönen lerajtolta a pole pozíciós Lewis Hamiltont, de a brit nem hagyta annyiban a dolgot, és az első kanyarban bevágott a belső ívre és megpróbálta kifékezni a finn bajnokot. A manőver azonban nem sikerült, elmérte a féktávot, kisodródott, és vitte magával Räikkönent is, mivel a ferraris sem tudott elkanyarodni.
|
A rajt utáni vitatott momentum |
Ebből a kis csetepatéból Robert Kubica és Fernando Alonso profitált, hiszen ők ketten állhattak az élre. Räikkönen és Hamilton alaposan visszaesett, a pontversenyben vezető mclarenest még nagy riválisa, Felipe Massa is megelőzte.
A hetek óta a higgadtságot, mint irányelvet hangoztató Hamilton ekkor újabb felesleges manőverbe kezdett, megpróbálta megelőzni Massát. Ez úgy tűnt, hogy sikerül is, de a pályáról lecsúszó Massa két kerékkel a rázókövön, két kerékkel a füvön megcsúszott, és kipörgette a már előnyösebb pozícióban lévő Hamiltont, akinek meg kellett várnia, hogy a teljes mezőny elmenjen mellette, csak utána tudott menetirányba fordulni.
Várható volt, hogy az esetnek lesz következménye, hiszen Massa nem volt éppen szabályos - még ha nem is szándékosan cselekedett a brazil. A versenybírók azonban emellett a rajt utáni mozdulatsort is vizsgálták, és megállapították, hogy ott Hamilton szabálytalan volt Räikkönennel szemben (lekényszerítette a pályáról), míg a második kérdéses esetben Massa volt szabálytalan Hamiltonnal szemben. A következmény mindkét esetben bokszutca-áthajtásos büntetés lett, melynek letöltése után a "vétkesek" visszaestek a mezőny végére. Ez egyben azt is jelenti, hogy a világbajnoki pontverseny két éllovasa messzire került a pontszerzéstől is.
Mire mindez lezajlott, a mezőnyből néhányan már befejezték a Japán Nagydíjat. A rajt után David Coulthard csapódott a gumifalba, Timo Glock a bokszban fejezte be, Adrian Sutil versenyének egy defekt vetett véget, Heikki Kovalainen McLarenje is megadta magát, majd Giancarlo Fisichellát is a garázsba tolták szerelői.
Az élről Kubica és Alonso hamar kiállt a bokszba, kettejük sorrendje a tankolások alatt azonban felcserélődött, a lengyel több üzemanyagot vételezett. Ezt követően Jarno Trulli, Sébastien Bourdais, majd Nelsinho Piquet is vezetett néhány körön keresztül. Miután mindenki letudta első szervizelését, Alonso állt az élre, a spanyolt Kubica és Räikkönen követte a dobogós helyeken.
Néhányan egykiállásos taktikát választottak, ezzel operált Mark Webber, Nick Heidfeld és Nico Rosberg is.
24 körrel a vége előtt Alonso kiállt második tankolására, vezető helyét ezzel ideiglenesen a hatodikra cserélte. Miután Kubica is meglátogatta szerelőit, Kimi Räikkönen vette át a vezetést, a finn két körrel később állt ki szervizre, mint az előtte haladó Kubica, de nem tudott lengyel riválisa elé kerülni. Räikkönen ugyanakkor ott lihegett a BMW-s nyakán, és még majd 20 köre volt az előzésre.
A címvédő próbálkozott is becsülettel, de egyedül a másfél kilométer hosszú célegyenes végén nyílt lehetősége az előzésre, de Kubica remekül védekezett, így nem volt igazi lehetősége. Sőt, a negyedik helyen autózó Nelsinho Piquet (az élen autózó Alonso csapattársa) egyre közelebb került az egymással foglalkozó duóhoz, de a brazil nem tudott igazán nyomást gyakorolni a lengyel befogását ideiglenesen feladó Räikkönenre.
Az egykiállásos taktika a nyolcadik helyen autózó Webbernek nem igazán jött be, hiszen gumijai teljesen elfogytak a végére, így Massa két körrel a vége előtt a célegyenesben megelőzte őt.
Massa azonban még nem nyugodhatott meg teljesen, ugyanis a versenybírók vizsgálták egyik incidensét, amikor a bokszutcából kihajtó Bourdais-val összeakadt. A francia végül Massa előtt ért célba, de ha megbüntetik, akkor a ferraris megduplázhatja mai pontszámát. Viszont az sem kizárt, hogy a brazilt marasztalják el.
A futamot végül teljesen megérdemelten, a rajt utáni keveredés adta lehetőségeket remekül kihasználó Alonso nyerte. A spanyol két hét alatt már második futamgyőzelmét könyvelhette el, és vélhetően ez is segít majd döntésében, amikor a jövőjével kapcsolatban határoz majd, vagyis egyre biztosabb, hogy marad a Renault-nál.
A második helyet a Räikkönennel szemben hősiesen védekező Kubica szerezte meg. A lengyel így 8 pontot hozott Hamiltonon, már "csak" 12 pont a hátránya. Räikkönen pontjai elsősorban a Ferrarinak jöttek jól, a McLaren nullázásának is köszönhetően az olaszok a konstruktőrök közt visszavették a vezetést.
A Renault örömét Piquet tette teljessé, aki ugyan nem tudott mit kezdeni Räikkönennel, de negyedik helye így is örömteli. Nem mellékes, hogy a japán hétvégén messze a Renault szerezte a legtöbb pontot, szám szerint tizenötöt.
Az ötödik pozícióban a hazai pályán és hazai földön szereplő Toyota olasz pilótáját, Jarno Trullit intették le. Mögötte a két Toro Rosso ért célba, Bourdais hatodik, Vettel hetedik lett. A nyolcadik helyezettről pedig már esett szó, az egy pont Massa neve mellé került.
A világbajnoki versenyfutás tehát továbbra is teljesen nyitott, egy hét múlva Kínában azonban sok minden eldőlhet, akár már világbajnokot is avathatnak.
Japán Nagydíj
2008. október 12. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Fernando Alonso
[Renault] |
1ó30:21.892 |
10 pont |
2. |
|
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+ 5.283 |
8 pont |
3. |
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 6.400 |
6 pont |
4. |
|
Nelsinho Piquet
[Renault] |
+ 20.570 |
5 pont |
5. |
|
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 23.767 |
4 pont |
6. |
|
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
+ 34.085 |
3 pont |
7. |
|
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 39.207 |
2 pont |
8. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 46.158 |
1 pont |
9. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 50.811 |
|
10. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 54.120 |
|
11. |
|
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 1:02.096 |
|
12. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+ 1:18.900 |
|
13. |
|
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 1kör |
|
14. |
|
Jenson Button
[Honda] |
+ 1kör |
|
15. |
|
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 1kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
1:18.426 (55. kör) |
|
Kiesők |
16. |
|
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
22. kör |
|
17. |
|
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
17. kör |
|
18. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
9. kör |
|
19. |
|
Timo Glock
[Toyota] |
7. kör |
|
20. |
|
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
1. kör |
|
A világbajnokság állása két futammal a szezon vége előtt:
Pilóták: Konstruktőrök: 1. Hamilton 84 1. Ferrari 141 2. Massa 78 2. McLaren-Mercedes 135 3. Kubica 72 3. BMW Sauber 128 4. Raikkonen 63 4. Renault 66 5. Heidfeld 56 5. Toyota 50 6. Kovalainen 51 6. Toro Rosso-Ferrari 36 7. Alonso 48 7. Red Bull-Renault 28 8. Trulli 30 8. Williams-Toyota 26 9. Vettel 29 9. Honda 14 10. Glock 20 11. Webber 20 12. Piquet 18 13. Rosberg 17 14. Barrichello 11 15. Nakajima 9 16. Coulthard 8 17. Bourdais 7 18. Button 3
|