A szervezés és a Red Bull is döcögött, Alonso az éllovas
Bálint 2010.11.01. 17:07
A Forma-1-ben múlt hétvégén debütáló Koreai Nagydíjon a szervezők botladoztak, a bajnoki címre pályázó Red Bull Racing viszont pofára is esett, miközben Fernando Alonso az ajándékba kapott győzelme révén április óta először vezet összetettben. Két fordulóval a szezon vége előtt a bajnoki címre továbbra is öten esélyesek, de Alonso akár már két hét múlva háromszoros világbajnokká léphet elő.
A dél-koreai szervezők nagy nehezen megkapták a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) engedélyét, így végül megrendezhették az első Forma-1-es Koreai Nagydíjat. Vasárnap, a futam tervezett rajtjának időpontjában azonban az volt az ember érzése, hogy az FIA ezúttal talán kissé felelőtlen volt.
Az természetesen akármelyik új pályával előfordul, hogy egyes pontjain a rázóköveket menet közben módosítani kell. Így történt ez ezen a hétvégén Jeonnamban is, ahol péntekről szombatra virradóra több kanyarban is át kellett alakítani a kerékvetőket, mert azok túlságosan megdobták az autókat. A bokszutca bejáratát viszont nem tudták néhány óra alatt átszabni, pedig arra a részre is ráfért volna az átalakítás. Mindenesetre az biztossá vált, hogy napjaink legfoglalkoztatottabb pályatervező mérnöke, Hermann Tilke valahogy még mindig nem érzett rá a bokszutcák pályához csatolására, ugyanis nem ez az első eset, hogy az általa megálmodott pályák bokszutcába vezető szakasza, vagy a kijárata finoman szólva sem nyeri el a pilóták tetszését. Koreában az utolsó kanyarhoz, egy beláthatatlan jobbosba került a bejárat, ráadásul egy balos törés is van a bevezető szakaszon, ezzel a kombinációval a pénteki edzéseken többeknek is meggyűlt a bajuk. A versenyen aztán szerencsére itt nem történt probléma, de egy biztos, a 2011-es futamig ezt a részt át kell építeniük a szervezőknek.
A vadonatúj aszfaltnak szárazon is minimális tapadása volt (tesztverseny lebonyolítására már nem volt idő az F1-es futam előtt), amin tovább rontott a vasárnapi eső. A mezőny tagjai a rajtrácsra való felsorakozás előtt kipróbálták mindkét bordázott gumit, de hamar egyértelművé vált, hogy csak esőgumival rajtolhatnak el. A versenyirányítás 10 perccel későbbre tolta a rajtot, majd három, biztonsági autó mögött megtett kör után jó háromnegyed órára leállították a futamot. Az eső nem esett annyira, hogy ne lehetett volna elengedni a mezőnyt, de valami oknál fogva mégis a biztonságosabb megoldást választotta az irányító testület. Ezt hivatalosan nem indokolták még meg, de nyilvánvalóan az átlagosnál is csúszósabb aszfalt mellett pályabírói személyzet felkészületlensége miatt dönthettek így. Felmerül a kérdés, hogy az FIA hogyan adhat engedélyt egy olyan pályának (ráadásul a szokásos 90 nap helyett mindössze két héttel a nagydíj előtt), amelyen esőben nem lehet, nem mernek futamot rendezni. A kényszerszünet, majd a biztonsági autós fázisok miatt a futam végül háromórásra nyúlt, és az utolsó köröket már naplemente után, erős szürkületben (több versenyző szerint vakrepülésben) tette meg a mezőny, újabb kínos pillanatokat okozva ezzel a szervezőknek - és az FIA-nak.
|
A szervezők mindent megpróbáltak, de ők sem gondolhatták komolyan, hogy utcaseprő autókkal felszáríthatják az aszfaltot |
Ezek mellett az már szinte említésre sem méltó, hogy a pályán még szombaton is a hadsereg bevonásával csavarozták a lelátókra a székeket vagy hogy a legközelebbi reptér jó 400 kilométerre van a pályától. A helyszíni beszámolók szerint a csapattagokat és szerelőket ráadásul ócska motelekben szállásolták el.
A verseny promótere, Jung Cso Csung már előre próbálta menteni a menthetőt, és még az első edzés előtt bocsánatot kért a kellemetlenségekért, és fogadkozott, jövőre minden rendben lesz. Ezt el is hihetjük neki, hiszen a pálya elkészült, a jövő évi futamig már csak néhány egyéb versennyel be kell járatniuk az infrastruktúrát, a szervezést és a kiszolgáló személyzetet, és akkor valóban nem lesz probléma. A pályán száguldó autók hátterében látott daruk egyébként még éveken keresztül a koreai panoráma részesei maradnak, ugyanis a ring környékén lévő hatalmas területeket még beépítik a szervezők. Idővel a koreai lehet az első olyan városi pálya, amely a szokásos menetrenddel ellentétesen épül: a pálya köré húzzák fel a várost, és nem a városban jelölik ki a pályát.
|
Maga az aszfaltcsík egyébként jól vizsgázott, vonalvezetése alkalmas arra, hogy izgalmas csatákat vívjon rajta a Forma-1-es mezőny, igaz, egyetlen, vizes aszfalton rendezett futam után még korai lenne végleges véleményt formálni. A vasárnapi verseny azzal együtt is emlékezetes marad, hogy a mezőny az 55 körös versenytávból 24-et a biztonsági autó mögött tett meg. A kaotikussá váló futam legfőbb eseményeit idézzük fel kronológiai sorrendben:
|
- A versenyirányítás percekkel a magyar idő szerint 8 órára tervezett rajt előtt bejelentette, hogy az eső miatt a rajtot 10 perccel későbbre tolják, és a mezőny a biztonsági autó mögül fog rajtolni.
- A pilóták a biztonsági autó mögött elindultak, de a versenyirányítás a 3. kör végén piros zászlóval megszakította a futamot, a pálya állapota alkalmatlan volt a versenyzésre.
- A versenyzők eleinte autóikban ülve várakoztak, majd a legtöbben kiszálltak és a bokszba sétáltak.
- Közel háromnegyed órás kényszerszünet és tanácskozás után a mezőny újra nekilódult a biztonsági autó mögött, a verseny tehát a negyedik körrel folytatódott. Az eső alábbhagyott és a pálya állapota minimális mértékben javult, de még messze volt az ideálistól.
- A 18. kört már önállóan kezdte meg a mezőny, a biztonsági autó kiállt, probléma nélkül elrajtoltak a pilóták.
- A 20. körben Webber hibázott, ráhajtott a rázókőre, amin megcsúszott és a falnak koccant, majd miközben keresztülcsúszott a pályán, Rosberg eltalálta a Red Bullt. Mindketten kiestek, a biztonsági autó pedig ismét a pályára hajtott.
|
- Négy körrel később ismét repülőrajtot vett a mezőny, ezúttal is probléma nélkül.
- A 32. körben ismét a biztonsági autó haladt az élen, Buemi és Glock ütközése miatt kellett lelassítani a mezőnyt. A safety car ezúttal is három körig maradt a pályán. Az új rajtnál ezúttal sem történt baleset.
- Három órával az eredetileg tervezett rajt után a mezőny már szürkületben fejezte be az 55. kört. Az utolsó 20 körben többen is kiestek, de a biztonsági autóra már nem volt szükség. Alonso nyerte az első Koreai Nagydíjat.
Összekuszálódott az élmezőny
|
A koreai futam a bajnoki csata szempontjából is komoly fordulatot hozott. Ahogy azt idén a legtöbb pályán megszokhattuk, Jeonnamban is a Red Bull autói voltak a leggyorsabbak, Sebastian Vettel idei kilencedik pole pozícióját is behúzta szombaton, mellé pedig csapattársa, Mark Webber sorakozott fel a rajtrácsra. Mögéjük Fernando Alonso és Lewis Hamilton kvalifikálta magát, vagyis a bajnoki csata első négy helyezettje az első két sorból várta a fentebb részletezett, igencsak komplikált rajtot.
A Red Bull formáját látva megelőlegezhettünk nekik egy újabb kettősgyőzelmet, de a ramaty körülmények, és a technikai sportok velejárója, a műszaki hiba együttesen felhívta a figyelmet arra, hogy a Forma-1-ben érdemes a leintésig várni az eredményhirdetéssel. Mark Webber elkövetett egy apró hibát: ráhajtott a vizes rázókőre, megpördült és még Nico Rosberg is eltalálta. A futamot bajnoki éllovasként kezdő ausztrálon a kényszerszünet alatt is látszott, hogy a háta közepére sem kívánja az esős futamot, és mintha ez a kis közjáték kizökkentette volna, és nem koncentrált eléggé. Kiesése után nem hibáztatott senkit, és ő is a lassan elcsépelté váló örökigazságba kapaszkodott, mondván még mindig bármi megtörténhet.
A győzelem még ekkor is simán kinézett a Red Bullnak, mert Vettel könnyedén tartotta első helyét Alonsóék előtt. A Renault motor azonban nem bírta a tempót (nyilvánvalóan a biztonsági autó mögött megtett lassú körök sem tettek jót neki), kilenc körrel a cél előtt csúnyán elfüstölt. A Red Bull-lal idén először fordult elő az, hogy egyik pilótájuk sem szerzett pontot.
|
Vettelnek tűzoltóként is helyt kellett állnia - a pályabírók felől a Red Bull porráéghetett volna |
A csúfos nullázás okozta fájdalmat tovább növelte, hogy így Fernando Alonso nyert Lewis Hamilton előtt, vagyis Webber és Vettel két legfőbb riválisa szerezte a legtöbb pontot, és ezzel a tabellán is alaposan átrajzolták az erőviszonyokat. A Ferrari spanyolja idei ötödik futamgyőzelmét ünnepelhette, és már ebben a rangsorban is ő áll az élen. Figyelembe véve kirobbanó formáját, rutinját és higgadt mentalitását, valamint azt, hogy 11 ponttal vezet Webber előtt, kijelenthetjük, hogy immáron egyértelműen ő az idei bajnoki cím elsőszámú várományosa, olyannyira, hogy akár már a következő futamon, Brazíliában is bajnok lehet. Ennyire azonban még ne szaladjunk előre.
|
A váratlan fordulatok után a futam előtt még lesajnált Hamilton is új esélyt kapott. Második helyével közelebb került az első helyhez, persze 21 pontos hátránya még így is jelentős. A brit világbajnok végig amellett kardoskodott, hogy az ítéletidőben is legyen verseny, és jó esőmenőként is ismerjük, ehhez képest csalódást okozott azzal, amit a pályán előadott. Rögtön az első rajtnál bealudt, és Rosberg megelőzte, onnantól kezdve pedig "csak" teljesítette a távot, és számolta az előle kiesőket. Egy komoly rontást is feljegyezhettünk a neve mellé, az utolsó biztonsági autós fázis után elrontotta a célegyenes végi kanyart, és emiatt Alonso visszaelőzhette (a spanyol korábban az elszúrt kerékcseréje miatt esett vissza Hamilton mögé). Jó adag szerencsével azonban második lett, és bár a Red Bull és a Ferrari is erősebb, mint a McLaren, de számára még így is van tétje az utolsó két futamnak.
Nem úgy csapattársának, a világbajnoki címvédő Jenson Buttonnak, akinek immáron 42 pont a hátránya Alonso mögött, és mivel már maximálisan is csak 50 pont szerezhető, őt kivehetjük az esélyesek közül. Főleg, hogy Martin Whitmarsh csapatfőnök már azon gondolkodik, hogy Hamilton mögé rendeli a záró futamokra Buttont, aki korábban erről hallani sem akart. Hallani nyilvánvalóan ezentúl sem akar róla, de halovány teljesítménye miatt nem lesz más választása.
Egyébként ugyanez a lehetőség - elsőszámú pilóta kijelölése - merült fel a Red Bullnál is, ahol Vettel támogatná Webbert a hajrában, vélhetően Brazíliában Christian Horner is sorrendet hirdet. Ha erre valóban sor kerül, akkor két olyan istálló fog behódolni a csapatsorrendnek, amelyek korábban hangosan tiltakoztak a Ferrari által régóta alkalmazott hierarchia ellen. Ez is pikáns hozadéka lehet az idei vb-csatának.
Két hét múlva Brazíliában akár bajnokavatás is lehet, de az események eddigi hektikusságát figyelembe véve sokkal valószínűbb, hogy majd csak a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon derül ki, kinek a neve kerül fel a vb-serlegre.
Múlt és jelen
1986-ban négy klasszis harcolt a bajnoki címért. Estorilban szeptember 21-én Ayrton Senna (Lotus) - balról jobbra -, Alain Prost (McLaren), Nigel Mansell (Williams) és Nelson Piquet (Williams) összeállt egy fénykép erejéig. Az összeállítás legendássá tette az akkor készült fotókat.
Az 1986-os Portugál Nagydíj előtt készült fotó mintájára Koreában a múlt hétvégén is egymás mellé ültek a bokszutca falán az idei esélyesek. Évek múlva talán Lewis Hamilton (McLaren), Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber (Red Bull), Jenson Button (McLaren) és Sebastian Vettel (Red Bull) 2010-es párharca is legenda lesz.
|